nieuws

Collega’s over uitverkochte modellen

Retailing 1484

Tweewieler postte een bericht op Facebook over uitverkochte modellen en kreeg veel reacties binnen. Enkele ondernemers ondervroegen we verder over dit probleem. Hoe zoeken zij de oplossing hiervoor? De bal ligt voor een groot deel bij de leveranciers, denken zij.

Collega’s over uitverkochte modellen
Sommige goedlopende modellen zijn al helemaal uitverkocht voor seizoen 2017. Illustratie Shutterstock

‘Hardnekkig probleem’

Coen Verdaat van Fietsverda vindt het een hardnekkig probleem. “Zeker omdat de internetaanbieders niet meer weg te denken zijn.” Verdaat vindt het overigens geen probleem als modellen niet meer leverbaar zijn. Hij maakt ook geen gebruik van uitwisselingsplatforms. Winkelautomatiseerder CycleSoft biedt bijvoorbeeld een uitwisselingsmodule voor de voorraad die bij CycleSoft aangesloten ondernemers staat. Ook sommige merken, zoals Gazelle, bieden een eigen uitwisselplatform, Gazelle Vraag & Aanbod bijvoorbeeld. “Wij doen hier niets mee. Waarom zouden we hierop extra bekend maken dat we modellen wel op voorraad hebben en voor deze extra activiteiten gaan betalen, om vervolgens te melden dat we geen 20 tot 30 procent korting willen geven als vakhandel?”

‘Minder modelwisselingen zou meer rust geven’

“Een voorbeeld: een doodgewone Gazelle Esprit C3 in matzwart is leverbaar in mei 2018. De blauwe variant, die dit voorjaar is gepresenteerd, is uitverkocht tot het najaar wanneer de scholen al enkele weken bezig zijn, dus ook te laat.” Jan Dijkhuis van Dijkhuis Tweewielers heeft ook te maken met problemen door slechte levering van fietsen. “Minder modelwisselingen zou meer rust geven want het totaal aantal verkochte fietsen wordt niet groter. Samenwerking tussen dealers kan ook een oplossing zijn, maar op dat vlak ben ik cynisch geworden. Ideeën en plannen, geuit door individuele winkeliers (waaronder ikzelf) of branche- of retailorganisaties stranden vaak al in de eerste stadia van overleg. Op ons eigen eilandje is er vaak wel te laveren tussen het bieden van alternatieven of het vragen om begrip, soms kan het aanbieden van een leenfiets voldoende zijn om de wachttijd te overbruggen.”

‘Maak nieuwe modellen bekend in november’

Jurgen Kooij, Kooij Tweewielers Anna Paulowna: “Verschuif de uitgifte/bekendmaking van nieuwe modellen naar november. Nu is dat augustus, midden in het seizoen, terwijl veel fietsen vanaf juni al bijna niet meer gemaakt worden. En dat terwijl de vraag tot zeker begin oktober aanwezig is. Sommige fietsen die al maanden niet leverbaar zijn, zijn er dan ook pas weer ergens midden in de winter. De vraag is dan nihil, dus dealers zetten ze dan ook niet flink neer. De fabrikant denkt vervolgens “dit loopt niet” en plant niets meer en dan krijg je het: “Helaas is de fiets uitverkocht. Het nieuwe model is er over 23 weken.” Als een klant toch graag de fiets wil, en niet akkoord gaat met een actiemodel, zoeken we bij collega’s of samen naar een fiets die er qua kleur en uitvoering het best bij komt. We hebben contact met collega’s/doorleverwinkels om aan fietsen te komen en gebruiken voor zover beschikbaar zoekfuncties van fabrikanten.”

‘Model gewoon een aantal jaren blijven produceren’

Willem de Koning, Bikesportive Haarlem (Specialized Elite Shop). “Het is inderdaad erg frustrerend als er iemand gespaard heeft voor een bepaald model en dit niet meer verkrijgbaar is. Ik denk dat de oplossing bij de fabrikanten ligt. Als we nu de introductie van de nieuwe modellen niet op één moment doen maar bijvoorbeeld de racefietsen in het voorjaar en de mountainbikes in het najaar, dan zou dat beter zijn. En laten we dan de modellen een aantal jaren qua kleur/model doorlopen. Het voordeel voor de fabrikanten is dat ze een model gewoon een aantal jaren kunnen blijven produceren, wat de productiekosten en voorraden ten goede komt. Wij hoeven daardoor ook niet elk jaar de fietsen uit te verkopen.”

Tweewieler Facebook: Sold out!

De post op Facebook.nl/tweewieler leverde nog meer reacties op:

Patrick Hart Ik loop al dertig jaar mee en het is volgens mij nooit anders geweest. Ondanks alle voor- en planorders, data-uitwisseling etc etc is het volgens mij niet te voorspellen. Degene die die glazen bol uitvindt, krijgt een standbeeld.

Alexander Evers Nou dit was in de jaren ’90 al zo en nu nog steeds, daarom is landelijk samenwerken een redelijke oplossing, maar met de juiste merken en een goede balans in je assortiment kun je ver komen.

Karina Zijnge de Cortina u4 matt zwart is al 10 jaar iedere keer uitverkocht. En niets verandert. Maak er dan eens wat meer van zou ik zeggen.

Roel Peerenboom Het is simpel… veel te veel modellen en varianten. Merken zijn zo bang dat ze iets mislopen dat ze van alles willen produceren. Afgelopen week kreeg ik nog letterlijk de reactie van een binnendienstmedewerkster dat de consument keuze wil… Echter, keuze uit fietsen die niet beschikbaar zijn, is echt niet wat de consument wil. Ze begrijpen er niets van. Vaak komt de consument met een lijstje van fietsen of enkele modellen die ze in de experience centra hebben gezien. Op de vraag of de fiets leverbaar is kun je ze in minstens 50% van de gevallen teleurstellen. Het is te droevig voor woorden!

Eric Kuijt Maar laat de vakhandel zich ook niet een beetje gek/lekker maken door de inkoopkortingen die vooraf gegeven worden? Handelaren A kopen dan veel in (om de korting te pakken) en blijven aan de eind van de rit zitten met te veel fietsen. De handelaren B vissen achter het net omdat A de voorraad van de grossier heeft ‘overgenomen’. Maar ik besef me ook dat de druk van grossier hoog is door allerlei voorwaarden (bijvoorbeeld afnameaantallen) die gesteld worden. Zoals de grote merken nu werken (voorwaarden, kortingen e.d.) ga je het probleem niet oplossen.

Peter Kamp heerlijk die afhankelijkheid en dan te verzinnen, dat de dealer een kleinere marge heeft dan de fabrikant.

Dit is een selectie uit een groter artikel dat is te lezen in Tweewieler magazine juni/juli.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels