nieuws

10 tips om je winkel aantrekkelijk te maken voor vrouwen

Retailing 2410

Vrouwen aandacht geven in uw winkel loont. Uit onderzoek blijkt dat vrouwen leidend zijn in winkelaankopen, ook als het gaat om de aankoop van ‘mannenproducten’. Vrouwen hebben een grote invloed bij het oriënteren, maar ook bij de aankoop hebben ze vaak een beslissende rol. Wat kunt u doen om uw winkel aantrekkelijk te maken voor vrouwen?

10 tips om je winkel aantrekkelijk te maken voor vrouwen
Mannen kopen, vrouwen shoppen. Bij vrouwen is een andere benadering nodig met meer emotie en storytelling. Foto Liv

De tweewielerbranche is een echte mannenwereld. De beslissers bij leveranciers en fabrikanten zijn over het algemeen mannen. Ook het overgrote deel van de tweewielerretailers is man. Hierdoor is de aandacht voor vrouwen niet groot. En dat is een gemiste kans. Hans van Tellingen van winkelcentrumonderzoeker Strabo hield samen met Kien/Panelwizard een online onderzoek onder 1.129 consumenten*. Uit dit onderzoek blijkt dat vrouwen een grote rol spelen in het aankoopproces, ook als het gaat om de aankopen die mannen doen. Vrouwen hebben vaak een beslissende invloed op zowel de oriëntatie als de aankoop van een product, of dat nu voor de vrouw zelf is of voor een typisch ‘mannenproduct’ als herenkleding, een boormachine of een laptop. Uit het onderzoek blijkt verder dat de gemiddelde besteding van de vrouw hoger ligt. Best vreemd dus dat er niet veel vrouwen werkzaam zijn in de branche en retailers de vrouw niet meer aandacht geven in de winkel.

Shopoloog Chantal Riedeman

Chantal Riedeman is Shopoloog en verzorgt met haar bedrijf Shopology veel verkooptrainingen en klantgerichtheidsworkshops  aan retailers. Zij vindt dat vrouwen de blinde vlek zijn van iedereen die met retail bezig is: “Ik snap niet dat retailers vrouwen anno 2020 nog steeds onderschatten als ‘serieuze’ consument”, geeft ze aan. “Wat een gemiste kans! En dat geldt zeker niet alleen voor de tweewielerbranche, maar ook voor supermarkten, elektronica-zaken, de tuinbranche en DHZ-zaken. Daar wordt bij de winkelinrichting, productpresentatie en productcommunicatie nog steeds niet genoeg aan de vrouw gedacht.”

Evenwicht in team

Bij vrouwen is het belangrijk om te letten op de details, zoals nette koffiekopjes in plaats van bekertjes, keurig verzorgde toiletten en meer vrouwelijke medewerkers. Het lijken onbelangrijke details, maar juist aan díe details waar mannen minder waarde aan hechten, hechten vrouwen wél veel waarde. En zijn dus extra belangrijk als je weet dat het de vrouwen zijn die feitelijk de portemonnee beheren. Het is daarbij ook belangrijk om voldoende vrouwelijke medewerkers in het team te hebben. “Dat is alleen al goed voor de dynamiek in het team. De afwisseling tussen het taakgerichte van de man en het meer relatiegerichte van de vrouw is heel belangrijk. Er moet in elk team een goede balans zijn tussen mannen en vrouwen”, geeft Chantal Riedeman aan.

Vrouwen shoppen 

Bij mannen is de presentatie in de winkel minder belangrijk omdat ze veel doelgerichter winkelen. Mannen kopen, vrouwen shoppen. Bij vrouwen is een andere benadering nodig met meer emotie en storytelling. Chantal: “Vrouwen zijn veel gevoeliger voor beeld en zintuigelijke prikkels. Gebruik grote visuals waaruit blijkt voor welk gebruik de fiets geschikt is. Is de e-bike geschikt voor lange toertochten door het bos, korte stadsritjes of om kinderen naar school te brengen? Dát moet je laten zien, niet wat de technische specificaties zijn.”

10 tips om uw winkel aantrekkelijk te maken voor vrouwen

Chantal Riedeman geeft de volgende tips om uw winkel aantrekkelijk te maken voor vrouwen:

  1. De vrouwelijke klant heeft veel invloed bij aankoop producten, ook van typische ‘mannenproducten’, extra aandacht voor vrouwen loont!
  2. Het emotionele brein van vrouwen (het deel van ons brein dat de koopbeslissingen neemt) is heel gevoelig voor storytelling en emotie , en is NIET gevoelig voor feiten
  3. Presenteer producten duidelijk in groepen, bijvoorbeeld op functie
  4. Illustreer het ‘thema’ met grotevisuals, waar is de fiets voor te gebruiken?
  5. Erken dat mannen en vrouwen andere koopbeslissingen nemen
  6. Verdiep je in de wensen van een vrouw: vrouwen willen shoppen, zijn minder doelgericht, dus zorg dat er telkens wat nieuws te zien is
  7. Inspireer, verras. Er is zoveel over alle producten te vertellen, laat dat letterlijk zíen, voelen en ervaren op je winkelvloer. Niet pas in een gesprek, maar júist als mensen nog even zelfstandig‘een rondje aan het lopen zijn’, dat is hét moment
  8. Zorg voor een goed evenwicht in mannelijk en vrouwelijk personeel
  9. Bedenk dat vrouwen vaak liever door een vrouw geholpen willen worden
  10. Maak een keuze: wil je er voor vrouwen zijn, doe het dan goed!

*) Bron: RetailWatching

Het volledige artikel met nog meer adviezen van Chantal Riedeman is gepubliceerd in Tweewieler magazine mei en is te lezen in Tweewieler digitaal magazine. In het meinummer van Tweewieler komt in het Thema Fiets & Vrouw verder een vrouwelijke monteur in de rubriek ‘Trots op het vak’, een artikel over een autobedrijf puur voor vrouwen, een blog van Reina van der Linde, Besteman Tweewielers in ‘Trots op mijn bedrijf’, informatie over Liv Giant en Stronger en ‘Binnenkijken bij…’ Bike Center Woerden, waar de omzet in verkoop aan vrouwen steeg nadat Marquerite de Neve in dienst kwam.

 

 

 

Foto's

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels