nieuws

Tips voor aanschaf accutester

Retailing 1606

De accu is vandaag de dag veruit het kwetsbaarste onderdeel van de e-bike. Hierover je als dealer een hoop gezeur krijgen met klanten. Het is dus belangrijk om te weten in wat voor staat de accu verkeert. Een accutester is daarbij onmisbaar.

Tips voor aanschaf accutester
De Flamec accutester (Flamec Battery Tester) is sinds een aantal jaren op de markt. Foto Flamec

Voor dealers is het essentieel dat ze de klant goed kunnen informeren over de status van de accu van zijn e-bike. Vooral als je een e-bike gaat inruilen, maar ook als er problemen zijn met de accu en die geen goede actieradius meer geeft. Klanten weten tegenwoordig zelf ook heel veel, en het getuigt van uw vakmanschap als dealer als u die klant extra informatie en het juiste advies kunt geven over zijn accu.

Accu nog goed?

De vraag is dus of de accu nog goed is. Om dit te weten te komen, is een accutester nodig. Er zijn verschillende testers op de markt. Het grootste verschil tussen testers is de mate van complexiteit van de test. Die varieert van een simpele, snelle test, tot een langdurige die veel meer informatie geeft.

Accu retourneren aan fabrikant

Om de accu te retourneren aan de fabrikant voor garantie, is een gecombineerde meting van capaciteit en interne weerstand met behulp van een accutester een must. Dit geeft je een onderbouwd argument richting de leverancier als je de accu claimt voor garantie.

Hoe maak je je keuze? 

Goede accutestapparatuur heeft een prijs tussen de € 500,- en € 1.000,-. Dat lijkt veel geld, maar je kunt er ook een verdienmodel van maken. Vraag geld voor een test, bijvoorbeeld € 25,-. Een volledige test duurt immers wel 3 à ​4 uur. De investering heb je er dan nog sneller uit. Welk testapparaat voor jou dan het geschiktst is, kun je bepalen aan de hand van de volgende vragen:

  • Welke merken voer ik? Check of de tester die je wilt aanschaffen jouw merken kan testen.
  • Welke communicatiekabels heb ik hiervoor nodig? Deze moet je aanschaffen buiten de accutester om en kosten dus extra geld.
  • Wil ik zelf mee kunnen kijken?
  • Wil ik er een uitdraai van kunnen maken voor de klant en de eigen administratie?
  • Kan ik met deze tester ook speed pedelecs testen? Accu’s van s-pedelecs worden veel sneller leeggetrokken, de tester moet dit aan kunnen.

Tips voor de aanschaf

  • Schaf de testapparatuuraan die gecombineerd (capaciteit en interne weerstand) kan meten voor onderbouwde argumentatie richting leverancier en klant.
  • Volg bij voorkeur een cursus voor het testen van accu’s.
  • Eentester kan een accu nooit kapot maken!
  • Goed laden is cruciaal.Leveranciers leveren een accuhandleiding mee, zorg dat je als dealer zeker weet dat de klant deze informatie heeft gelezen en begrepen en licht de informatie altijd mondeling toe.
  • Verkoop extra garantie bij een e-bike. Dit vereist goed onderhoud. De fabrikant ‘kijkt mee’.
  • Een accu die uit de garantie is, kun je ook vervangen door een accu van eenwhite  Let hierbij wel op: het systeem is geoptimaliseerd voor de accu van het merk. Ga je toch een white label merk accu aanschaffen, informeer je dan goed over de kwaliteit en garantievoorwaarden.
  • Verzekeraars raden fietsenwinkels af om accu’s ’s nachts aan de lading te leggen.
  • Hang aan je tweedehands e-bikes een grote informatiekaart met info over de actieradius. Bijvoorbeeld: oorspronkelijke actieradius 120 km, huidige 80 km. Eerlijkheid duurt het langst.

Lees het complete artikel over accutesters in Tweewieler magazine april 2017 of in het Tweewieler Digitale magazine.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels