nieuws

Qwic en Cortina sterkste stijgers in e-bikes

Retailing 4587

Uit het marktonderzoek onder rijwielzaken blijkt dat de elektrische fiets steeds belangrijker wordt voor rijwielzaken. Kleine en relatief nieuwe leveranciers zien hun kansen en snoepen marktaandeel af van de grote leveranciers. Het Marketingrapport Rijwielhandel 2017 laat zien dat Qwic, Cortina en Kalkhoff de sterkste stijging noteren.

Qwic en Cortina sterkste stijgers in e-bikes
Het Marketingrapport Rijwielhandel 2017 laat zien dat Qwic, Cortina en Kalkhoff de sterkste stijging noteren in aantallen verkochte e-bikes. Foto Qwic

Uit het recent uitgevoerde onderzoek komen, naast de gevestigde A-merken, veel meer spelers naar voren die groeien in de markt voor elektrische fietsen. Van alle nieuw aangeschafte fietsen betreft het in 29% van de gevallen een elektrische fiets; 271.000 stuks in het jaar 2016 (bron: RAI/BOVAG/GfK).

Investeren in e-bikes

Uit het onderzoek blijkt dat een gemiddelde rijwielzaak 44% van de omzet realiseert met de verkoop van nieuwe fietsen. Gebruikte fietsen zijn goed voor 14% van de omzet en werkplaatsactiviteiten vertegenwoordigen een kwart van de omzet. Van de rijwielzaken is 79% van plan het komende jaar te investeren in de productgroep e-bikes. Ten opzichte van de voorgaande editie van het onderzoek betekent dat wederom een toename van investeringsplannen in het assortiment e-bikes.

Gazelle, Sparta en Batavus grootst

De ranglijst van belangrijkste leveranciers van elektrische fietsen voor de vakhandel wordt, net als twee jaar eerder, aangevoerd door Gazelle, Sparta en Batavus. De aandelen van Gazelle en Sparta in het totaal zijn echter wel kleiner geworden. Op de vierde plaats staat Qwic, die de sterkste stijging noteert in de ranglijst van belangrijkste leveranciers van e-bikes. Ook Cortina laat een sterke stijging zijn. Daarnaast zijn er diverse merken en leveranciers die nieuw in de ranglijst staan, waaronder Kalkhoff, Kreidler, Victoria, Vogue en Pegasus.

Scores merken op social media

Het Marketingrapport Rijwielhandel 2017 toont tevens een social media scorecard en een analyse van het Google zoekvolume naar de belangrijkste fietsmerken (Batavus, Cortina, Gazelle, Giant, Koga, QWIC en Sparta). In 2014 en 2016 zijn er op social media ruim 75.000 berichten geplaatst met één van de opgenomen fietsmerken in de tekst. Het relatieve berichtenvolume over Cortina en Giant is in het jaar 2016 het sterkst toegenomen ten opzichte van het jaar 2014. Het saldo van het sentiment van de berichten is van alle fietsmerken positief; er wordt met name positief gecommuniceerd over Cortina en Qwic. Het meeste berichtenverkeer op social media ging over Gazelle.

Cortina grootst op Google

Cortina heeft het grootste aandeel in het Google-zoekvolume, op de voet gevolgd door Gazelle, Giant en Sparta. Ten opzichte van het jaar 2014 werd er in het jaar 2016 aanzienlijk vaker gezocht naar Qwic; het relatieve zoekvolume naar Qwic nam ten opzichte van twee jaar eerder met maar liefst 152 procent toe.

Klik op het icoontje rechts onderin de illustraties om ze te vergroten.
Bron: Marketingrapport Rijwielhandel 2017

Foto's

Reageer op dit artikel