nieuws

DST stopt met Marktinformatiemodule

Retailing 1477

DST wordt niet uitgebreid met de eerder in Tweewieler aangekondigde Marktinformatiemodule. Besloten is dat de stichting zich beperkt zich tot de kerntaken. Deze zijn: de ontwikkeling en het beheren van de artikelstandaard.

DST stopt met Marktinformatiemodule
Platform DST speelt een centrale rol voor het aanleveren van gestandaardiseerde data, die direct gekoppeld kunnen worden aan kassasoftware, PIM-systemen, webshops of cross retail producten.

Naast de kerntaken heeft het bestuur van DST (Digitale Samenwerking Tweewielerbranche) de mogelijkheden onderzocht om de dienstverlening van DST uit te breiden met het genereren van marktinformatie. Doel van de marktinformatiemodule moest zijn om betrouwbare en actuele marktinformatie te verschaffen met betrekking tot de markt van fietsen, e-bikes, fietsonderdelen en accessoires.

Steeds minder draagvlak Marktinformatiemodule

Op basis van bijeenkomsten en gesprekken met alle deelnemers is vorig jaar het informatiemodel van de marktinformatiemodule van DST vastgesteld. Echter, voortschrijdend inzicht bij diverse partijen heeft ertoe geleid dat deze uitbreiding van de dienstverlening van DST op steeds minder draagvlak kan rekenen.

Mededingsrechtelijke risico’s

Het bestuur van DST is tot de conclusie gekomen dat er op dit moment bij de verschillende partijen onvoldoende draagvlak is voor een gezamenlijke marktinformatiemodule. Ook levert de uitwisseling van marktinformatie via het platform DST en deelnemers mogelijk mededingsrechtelijke risico’s op. Het bestuur van DST heeft daarom besloten de verdere ontwikkeling van deze module stop te zetten en zich te concentreren op de kerntaken van de stichting DST, namelijk de artikelstandaard.

Focus op kerntaken DST

De belangrijkste taak van de stichting DST is om de innovatie in de tweewielerbranche naar een hoger niveau te brengen. Dit doet het onder andere door de ontwikkeling van een standaard voor artikeldata zodat artikelen op uniforme wijze vastgelegd en omschreven worden. Daarnaast beheert DST een centraal artikelplatform, zodat er één plek is waar altijd alle up-to-date artikelinformatie voor de fietssector is te vinden. In 2016 is gewerkt aan de ontwikkeling en implementatie van de standaard 2.1.

Op de Facebook-pagina van Tweewieler zijn al diverse reacties te lezen waarin mensen hun verbazing uitspreken over deze stap van DST.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels