nieuws

Accell NL introduceert nieuw margemodel

Retailing 5755

Het rendement van de dealer staat enorm onder druk door het huidige verdienmodel. Daarom introduceert Accell Nederland in het najaar een compleet nieuw margemodel, waarbij ze gaan belonen op toegevoegde waarde.

Accell NL introduceert nieuw margemodel
Huub Snellen: “De verkoopmarge is in het nieuwe margemodel bewust lager gehouden, waardoor in de basis voor iedereen dezelfde voorwaarden gelden.” Foto Koos Groenewold

Waar voorheen de marge door de factuur (volume) werd bepaald, gaat dat nu heel anders worden. Er zijn 3 pijlers die de marge bepalen:

  1. Factuurkorting (verkoop, rijklaar maken, aflevering)
  2. Onderhoudsvergoeding (servicebeurten, onderhoudsbeurten)
  3. Loyaliteitsbonus (bijvoorbeeld meters winkelvloer, data delen)

Zie ook de infographic onderaan dit bericht.

Race op kortingen is race naar de bodem

Als reden voor deze stap stelt Algemeen Directeur Huub Snellen: “Dealers verdienen door de prijsdruk steeds minder op onze merken. De huidige race op kortingen is een race naar de bodem. Wij streven er met ons nieuwe margemodel naar het rendement van de dealer en onszelf te behouden of zelfs te verbeteren. Daarbij kiezen we onvoorwaardelijk voor de vakhandel.”

Servicepas

Tegelijk met het margemodel introduceert Accell NL de Servicepas. Die wordt geactiveerd bij elke verkoop van een nieuwe fiets. Met de Servicepas wordt bijgehouden wat de klant aan service en onderhoud laat doen aan zijn fiets. En zoals in de automotive ook geldt; voldoet de klant niet aan de bij de fiets horende onderhoudsplicht, dan vervalt de garantie.

Commitment wordt beloond 

Loyaliteit is de 3e pijler onder het nieuwe margemodel. De mate waarin een dealer zich aan Accell NL  committeert door bijvoorbeeld het aantal vierkante meters voor Accell-merken op de winkelvloer of het delen van data is hier leidend. Dit laatste betreft voorraad- en verkoopdata, onmisbare informatie voor Accell NL om dicht op de markt te kunnen zitten en vraaggestuurd te produceren.

Het volledige artikel over het nieuwe margemodel van Accell Nederland is gepubliceerd in Tweewieler magazine mei en is te lezen in Tweewieler digitaal magazine.

Foto's

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels