nieuws

Kleine fietsmerken willen niet groot zijn

Retailing 790

In de februari-editie van Tweewieler laten we zien dat er veel alternatieven zijn voor de ‘grote’ fietsmerken. Een rondvraag onder deze ‘kleine’ merken laat zien dat de kleinschaligheid van merken ook hun kracht is.

Kleine fietsmerken willen niet groot zijn
Twee van de ‘alternatieve’ fietsmerken zijn Hollandia en Rivel, hier met Jan Hafkamp en Alma de Weerd op de fiets. Foto BIG

Kunnen kleine merken iets leren van de grotere jongens? Of wellicht andersom? Thymen Hakkoer (Hoop Fietsen) vindt vooral de marketing van de grote merken lovenswaardig, maar ziet ook iets wat zij van kleinere merken zouden kunnen opsteken. “Door intensief contact met je dealers krijg je veel feedback vanuit de markt. Zo weet je beter wat er leeft en kun je daarop inspringen.”

Luisteren

Bij Popal is luisteren het devies als het gaat om wat grote merken van kleine partijen kunnen leren. Daniël Popal: “Luister naar je dealers! Want zij staan elke dag om 8.00 uur in die winkel met jouw fietsen. Zij zijn de ogen en oren van je merk. Zij weten wat de consument wil.”

Internet

De meeste grote merken hebben een haat-liefde verhouding met internet. Hoe zit dat met de kleinere partijen? Thymen Hakkoer van Hoop Fietsen staat positief tegenover internetverkoop. “Sommige van onze dealers verkopen de fietsen online voor dezelfde prijs als in de winkel. Geen speciale kortingen dus. Verder is een webshop handig om de mensen ook naar de fysieke winkel te krijgen door alvast wat informatie te bieden over een bepaald model. Ze komen dan beter geïnformeerd de winkel binnen en gaan zo met de best passende fiets de deur uit.”

Marge

Je ogen sluiten voor internet kan niet, zegt Alfred van der Heiden. “In de toekomst zal internet in ieders leven, dus voor alle consumenten, een steeds centralere plaats gaan innemen. Maar dat maakt het hebben van een duidelijke strategie voor de aanwezigheid van je merk in het internetaanbod des te belangrijker. Winkeliers zijn zich hier steeds meer van bewust. Ze maken echt keuzes voor merken waarmee ze nog een gezonde marge kunnen halen, merken waarbij ze dus niet met extreme kortingen op internet geconfronteerd worden.”

Win-win verkoopmiddel

Optima werkt binnenkort ook met een eigen webshop, zegt Van der Mije. “Maar zonder kortingen of speciale aanbiedingen. Er is dus geen margedruk voor onze klanten.” Switzz Bikes is vooral blij met internet, zo zegt Peter Lubrecht. “Internet is voor iedere fabrikant een prachtig medium om zijn producten onder een groot publiek onder de aandacht te brengen. Het is het verkoopkanaal van de toekomst en als we dit als vakhandel op de juiste manier omarmen, ontstaat een win-win verkoopmiddel.”

Lees het complete artikel in Tweewieler of in het Tweewieler Digitale Magazine.

 

Reageer op dit artikel