nieuws

Nieuw concept voor reparatiewinkels

Retailing 3920

“Ons concept is heel laagdrempelig”, aldus Johan van Spanje, eigenaar van Fietsreparatie.nl. Voor veel fietsretailers is hij een bekend gezicht. Hij was 30 jaar onderweg als vertegenwoordiger voor groothandel Flier in Ede. November vorig jaar begon hij met Fietsreparatie.nl, een concept voor reparatiewinkels.

Nieuw concept voor reparatiewinkels
Alle winkels zien er hetzelfde uit. Bij iedere vestiging wordt aan de raamkant gerepareerd. Foto’s Koos Groenewold

Hij heeft inmiddels drie vestigingen. In Ede, Ede-Zuid en Apeldoorn. Binnenkort wordt de vierde vestiging in Tiel geopend. Het concept van Fietsreparatie.nl is goed doordacht. Iedere vestiging moet op een drukke locatie zitten volgens Johan van Spanje: ”Ede is mijn pilotshop. Hier zitten we in een winkelcentrum met een Blokker en Lidl dichtbij. Ede-Zuid zit ook naast een Lidl en de vestiging in Apeldoorn tussen een Action en Lidl in. De nog te openen vestiging in Tiel zit in een wijk van 10.000 inwoners, naast een Albert Heijn.”

Overal vaste prijzen

In iedere winkel voert één werknemer alle reparaties uit, waarbij een vliegende kiep pendelt tussen de vestigingen en bijspringt waar het nodig is. Overal worden dezelfde vaste prijzen gehanteerd: “Dat maakt het concept heel laagdrempelig. De tarieven staan op internet en op onze website kunnen consumenten een reparatie inplannen. Doordat de prijzen vaststaan hebben we nog geen enkele klant gehad die zei dat de prijs tegenviel. We horen vaak klachten dat ze bij een andere fietsenmaker veel hogere prijzen kregen berekend, dan van tevoren was afgesproken. Dat gebeurt hier niet. We maken alles en dat gaat rond als een lopend vuurtje.”

Ook internetfietsen repareren

Volgens Johan is er veel behoefte aan een reparatiewinkel: “Consumenten schreeuwen hierom. Overal lees je dat fietsenmakers geen internetfietsen willen repareren. Dat hoorde ik ook toen ik nog onderweg was. Klanten kwamen beschaamd met een internetfiets de winkel binnen voor een reparatie en zeiden dat ze deze van hun vader of moeder hadden gekregen. Wij repareren hier alles en dat vinden klanten prettig.” Verder worden in de winkels geen fietsen verkocht, alleen onderdelen en accessoires als zadels, kinderzitjes en fietstassen.

Werkplaatsmodule Cycle Software

Met de werkplaatsmodule van Cycle Software worden alle reparaties ingepland: “Zit een vestiging boven het aantal uren, dan gaat de vliegende kiep daar naar toe. Grote reparaties worden ingepland, banden plakken doen we direct. Elk uur staat er een kwartier niet ingepland. Als er geen tussendoor klussen zijn, werkt de monteur gewoon door en kan hij aan het eind van de dag alvast vooruit sleutelen. In de regel geldt dat alle reparaties dezelfde dag klaar zijn.”
In de printuitgave van Tweewieler september vertelt Johan van Spanje onder andere of er wel geld te verdienen is met alleen reparaties.

Facts Fietsreparatie.nl

  • Vestigingsplaats: Ede, Apeldoorn
  • Ondernemer: Johan van Spanje (55)
  • Winkel-/werkplaatsoppervlakte: 86 m2 (Ede), 140 m2 (Ede-Zuid), 135 m2 (Apeldoorn)
  • Magazijnoppervlakte: 50 m2
  • Kantooroppervlakte: 32 m2
  • Medewerkers: in iedere vestiging 1 medewerker, 1 vliegende kiep
  • Locatie: naast of in de buurt van Lidl

Lees het complete artikel in Tweewieler magazine april of in de Digitale editie van Tweewieler.

Alle foto’s hieronder zijn op volledige schermgrootte te zien door op het full screen icoontje rechtsonder in de foto’s te klikken. 

 

Foto's

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels