nieuws

Webwinkel verweven met fysieke winkel

Retailing

Tijdens de ledendag van Fietsvakshop zijn gisteren de deelnemers voorgelicht over de laatste ontwikkelingen en de kansen van fietslease, nu het fietsplan ten einde loopt. Directeur Dirk Methorst adviseerde de aanwezigen om meer met de webshop aan de weg te timmeren.

Webwinkel verweven met fysieke winkel
Dirk Methorst drong er bij zijn collega's op aan dat je veel meer aan de weg moet timmeren met je webwinkel.

Sinds de start van Fietsvakshop enkele jaren geleden heeft Dirk Methorst inmiddels circa 125 dealers, die zich aangesloten hebben bij Fietsvakshop en deze webwinkel aan hun website koppelen. Daarmee heeft Methorst bijna een landelijke dekking, maar voor enkele tientallen dealers is nog wel ruimte.

Ledendag in Cinemec

Op maandag 1 december organiseerde Methorst een ledendag in het Cinemec te Ede, waar zijn achterban over de meest actuele ontwikkelingen bijgepraat werden. Martijn Houwelinge van Webleads gaf een inkijk in online marketing. “We werken nu sinds april samen met Fietvakshops en we hebben de vindbaarheid op internet een stuk verbeterd. Vanuit Webleads hebben we een rechtstreeks koppeling met Marktplaats en die gaat ook voor Fietsvakshop gebruikt worden. Je moet op internet daar aanwezig zijn, waar je doelgroep ook komt”, adviseerde van Houwelinge. Dit jaar is het aantal gebruikers gestegen met 19,6% en het aantal pageviews met 53,9%. “De stijging zal volgend jaar zeker groter zijn omdat we de afgelopen maanden een aantal stappen gemaakt hebben, die volgend jaar in het bezoek merkbaar zullen zijn.”

BOVAG Leasefiets

Namens BOVAG Leasefiets gaf Peter Storm tekst en uitleg over de werkwijze en de voordelen om, nu het fietsplan afloopt, deze leasevorm richting het bedrijfsleven in te zetten. “Het leasen van fietsen is een zeer interessant alternatief, omdat je betere marges hebt, een grotere kans op herhalingsaankopen, na afloop van de leaseperiode (3 of 4 jaar) en meer continuïteit in de werkplaats. De leasefiets blijft eigendom van BOVAG Leasefiets en wij willen dat die goed onderhouden wordt. Leasen is mogelijk voor fietsen vanaf 500 euro tot en met de duurste speed pedelec en is dus interessant voor alle werkgevers en werknemers in uw regio”, aldus Storm.
Aansluitend gaf Theo Hannisse van Novisites, de webbouwer van Fietsvakshop, een praktische tekst en uitleg hoe dat de verwerking van het leaseplan in de webwinkel geïntegreerd is. “We hebben het helemaal proces gestroomlijnd en voor u is het prettig om alles op een plek bij elkaar te hebben.”

Te vaak nee verkocht

Na de pauze nam Dirk Methorst het woord en drong er bij zijn collega’s op aan dat je veel meer aan de weg moet timmeren met je webwinkel. “Er is veel aanbod aan fietsen, accessoires en onderdelen. Die kun je onmogelijk allemaal in je winkel hebben liggen, maar wel via de webwinkel aanbieden. Internet draait niet alleen op prijs, maar ook op service en gemak. Mensen vinden het gemakkelijk om thuis te kunnen bestellen, speel daar op in. Klanten verander je niet.”
Volgens Methorst wordt in de praktijk nog te vaak onnodig nee verkocht. “Ik heb zelf gezien dat mensen in een winkel om een polscomputer vroegen of om racesokken. Klanten kregen te horen dat ze die niet hadden, terwijl ze wel via de webwinkel leverbaar waren. Zulke klanten laat je toch niet de winkel uit lopen? Laat weten dat je ook een webwinkel hebt. Zet een banner op de website en geef het aan in de winkel. De consument gaat er niet automatisch vanuit dat u een webwinkel heeft, maar als hij het wel weet komt hij sneller bij u. Omdat het vertrouwd is”, doceerde Methorst. “De webwinkel moet verweven worden met de fysieke winkel. Zet een zuil in uw zaak. Als een klant om een product vraagt dat niet in de winkel ligt, dan kunt hem of haar via de webwinkel alsnog van dienst zijn.”

Reageer op dit artikel