nieuws

Retailtrends: robots, eyetracking en in ‘gesloten winkel’ kijken

Retailing

RetailTech bericht over technische trends in retail. Bijvoorbeeld eBay dat samen met een vastgoedontwikkelaar een winkelcentrum in Amerika interactief heeft gemaakt door onder meer de etalages te voorzien van eBay’s connected glass-technologie. Hierdoor kunnen consumenten door het assortiment van de winkel bladeren en aanbiedingen bekijken, ook wanneer de winkel gesloten is.

Retailtrends: robots, eyetracking en in ‘gesloten winkel’ kijken
EBay heeft samen met een vastgoedontwikkelaar een winkelcentrum in Amerika interactief gemaakt door onder meer de etalages te voorzien van eBay’s connected glass-technologie.

Het interactieve winkelbestand wordt getoond op een touchscreen waar consumenten een overzichtskaart van het winkelcentrum kunnen bekijken. Vervolgens kunnen zij hier in 3D doorheen navigeren, waardoor zij precies kunnen zien waar hun favoriete winkels zijn. Op basis van de kaart kunnen ze een point-to-point navigatie naar hun smartphone downloaden. Daarnaast toont het scherm actuele aanbiedingen en informatie over activiteiten in het winkelcentrum. Het scherm en de bijbehorende software zijn afkomstig van de ontwikkelafdeling van eBay

Onderbewustzijn stelt pizza samen

De Amerikaanse keten Pizza Hut zet in Engeland eyetracking in bij het bestellen van pizza’s. Het systeem baseert de samenstelling van de pizza op de oogbewegingen van de klant. Klanten krijgen via een tablet afbeeldingen van twintig verschillende ingrediënten te zien. De eye tracker registreert daarbij waar de ogen van de klant het langst naar kijken, waardoor de pizza volgens de leverancier van het systeem binnen 2,5 seconden door zijn onderbewustzijn wordt samengesteld. Het systeem gebruikt een wiskundig algoritme om tot de perfecte pizza te komen. Uit de tests bleek dat 98 procent van de mensen uiteindelijk tevreden was met het resultaat, stelt Tobii Technology. Wanneer ze niet tevreden zijn, kunnen ze de scan opnieuw uitvoeren.

Robots op de winkelvloer

De Japanse divisie van Nestlé zet in circa twintig winkels robots in voor de verkoop van koffieapparaten. De robots, die luisteren naar de naam Pepper, zijn in staat om emoties te herkennen en te analyseren. Zo luistert Pepper naar de tone-of-voice van consumenten en leest hij de gezichtsuitdrukking van mensen wanneer hij met hen communiceert. “Pepper kan uitleg geven over de Nescafé-producten en het gesprek aan gaan met consumenten”, zegt CEO Kohzoh Takaoka van Nescafé Japan. Nestlé heeft plannen om voor het einde van 2015 in totaal duizend Japanse winkels te voorzien van een robot. Bekijk een video van Pepper op de winkelvloer.

Reageer op dit artikel