nieuws

Enorme daling verkoopcijfers door BTW-verhoging

Retailing

Tweewieler berichtte afgelopen maandag dat de fietsverkoop weer rake klappen heeft opgelopen in de week van 16 tot en met 21 september (week 38). Bij de Bike Totaal Monitorgroep van een 80-tal winkels kwam de gemiddelde daling uit op 28%. Dit enorm hoge cijfer blijkt te worden beïnvloed door de BTW-verhoging van vorig jaar in deze periode.

Enorme daling verkoopcijfers door BTW-verhoging
Een vergelijking met de cijfers van vorig jaar gaat enigszins mank door de verhoging van de BTW een jaar geleden.

Per 1 oktober 2012 is de BTW verhoogd van 19 naar 21%. Dit maakte dat ook de prijzen voor nieuwe fietsen moesten worden verhoogd. Vorig jaar rond deze tijd zijn er behoorlijk wat kopers geweest die de prijsverhoging voor wilden zijn en dus een nieuwe fiets kochten.

Vergelijkingen gaan mank

Patrick Langley van GfK Retail en Technology Benelux maakte ons opmerkzaam op dit feit. Het maakt dat de vergelijkingen van de fietsverkoop in deze periode met die van vorig jaar enigszins mank gaan. Volgens Langley is in alle markten waar GfK over rapporteert een sterke daling te signaleren in deze weken omdat we vorig jaar in Nederland dus voor de verhoging van de BTW zaten en veel consumenten toen nog snel dure producten waaronder fietsen kochten.

‘Sterke daling in alle markten’

Onderaan het bericht ‘Fietsverkoop loopt weer rake klappen op’ heeft Patrick Langley een commentaar geplaatst dat luidt: “Het zijn niet ‘onze’ cijfers die genoemd worden in het bericht, dus ik ken de oorsprong onvoldoende, maar ik wil wel opmerken dat GfK in deze weken in alle markten waarin wij wekelijks rapporteren een sterke daling signaleren omdat we vorig jaar net voor de verhoging van de BTW zaten. Veel consumenten kochten toen nog duurdere spullen ter voorkoming van de BTW verhoging. Dit  kan dus zeker van invloed zijn, ook week 39 had daar bij ons last van. Als ik zie hoeveel moeite het GfK kost om representatieve maandcijfers te produceren die desondanks ook wel eens ‘in twijfel’ worden getrokken, dan kan ik me voorstellen dat wekelijkse cijfers, hoe grof dan ook, een zeer beperkte dekking zullen kennen. Weinig winkels die aan de steekproef meedoen en dan vanuit één bepaalde formule. Het is een trend binnen een specifieke groep, niet meer, niet minder,” aldus Patrick Langley, GfK.

Reageer op dit artikel