nieuws

Heeft de actiefiets nog toekomst?

Retailing

De actiefiets. Eén of meerdere keren per jaar komt er een speciaal model tijdelijk beschikbaar. Het levert bij mij altijd een dilemma op: is het een aanvulling of is het ruis?

Heeft de actiefiets nog toekomst?

Het is best leuk om een paar keer per jaar een aantal specials te hebben. Maar is de actie-fiets niet een overblijfsel uit de tijd waarin wij als branche konden bepalen wat de klant wilde hebben? Die tijd is voorbij. Klanten zijn goed voorbereid, hebben hun eigen voorkeuren en zijn minder ontvankelijk voor een actiefiets; ze gaan voor wat ze mooi vinden!

Elke fiets extra geeft vertroebling assortiment

Vanuit de fabrikant begrijp ik het wel: actiefietsen geven een kortstondige piek in de afzet. Maar ik vraag me af of de actiefiets in deze tijd nog effectief is; elke fiets extra betekent extra volle showrooms, extra voorraadkosten en vertroebeling van het assortiment. Actie-fietsen komen vaak al aan het begin van het seizoen, als de nieuwe collectie net binnen is. Een special is dan eigenlijk helemaal niet nodig. Aangezien klanten zich niet zo sterk meer laten sturen in hun keuze, wordt de kans steeds groter dat actie-modellen tot het einde van het seizoen blijven staan. Daarmee gaat de kracht ervan verloren. De productie van de reguliere modellen raakt soms op achterstand omdat de actiemodellen er tussendoor moeten. Laten we ons vooral concentreren op het houden van zo kort mogelijke doorlooptijden voor de kerncollectie!

Bedenk leuke acties rondom modellen kerncollectie

Een groot pluspunt van actiefietsen: er is vaak goed promotiemateriaal beschikbaar bij de actiemodellen waar ik dankbaar gebruik van maak. Maar waarom bedenken we niet een aantal leuke acties per jaar rondom modellen uit de kerncollectie? Met bijvoorbeeld elk kwartaal een leuke actie, passend bij dat seizoen, zet je elke keer een ander deel van de collectie in de spotlights. Geef iets leuks weg bij de fietsen, zorg voor goed (sfeer)beeld voor gebruik online (nieuwsbrief, social media, web) en leuk materiaal voor in de winkel. Ik wil best wat meebetalen aan het cadeautje en een klein beetje marge inleveren voor die gave zonnebril of hippe fietstas als ik hierdoor geen extra modellen hoef af te nemen!

Deze weblog is van Jeroen van Kester van

Kester2Wielers, winnaar Tweewielerwinkel van het Jaar 2013

Reageer op dit artikel