nieuws

Bike Totaal zet koers naar hoge omloopsnelheid

Retailing

Gisteravond heeft Bike Totaal een belangrijke mijlpaal bereikt in haar transformatie tot een full service retailorganisatie. In het Haagse Omniversum zijn aan de leden de plannen gepresenteerd die maken dat Bike Totaal voor haar leden kerncollectie fietsen gaat inkopen terwijl op dit vlak ook eerste stappen zijn gezet voor onderdelen en accessoires.

Bike Totaal zet koers naar hoge omloopsnelheid
De nieuwe koers houdt in dat Bike Totaal voor haar leden de fietsen (en gedeeltelijk de onderdelen en accessoires) die binnen de kerncollectie vallen, bestelt bij de merken en leveranciers. – Foto Bike Totaal

Waar het volgens Bike Totaal algemeen directeur Maarten de Vos allemaal om draait, is het omhoog brengen van de omloopsnelheid bij de aangesloten 136 winkels. Dit staat nu op 2.9, wat een half punt hoger ligt dan het branche-gemiddelde – maar moet naar minimaal 4.0. Dat moet de stap naar category management met de merken die tot de Bike Totaal kerncollectie behoren, tot stand gaan brengen.

Kerncollecties

Deze stap houdt in dat Bike Totaal voor haar leden de fietsen (en gedeeltelijk de onderdelen en accessoires) die binnen de kerncollectie vallen, bestelt bij de merken en leveranciers. Die staan dan geblokkeerd op voorraad bij de leveranciers. Van daaruit gaat er een automatische herbevoorrading plaatsvinden van de Bike Totaal winkels die daarmee dus van ‘just-in-time’ leveringen zijn verzekerd.

Stadswinkels en stads/recreatief/sportief winkels

Dit alles is gebaseerd op de uitgebreide data die Bike Totaal heeft verzameld omtrent de verkoop bij de aangesloten leden. Aan de hand van die data zijn die leden voor wat betreft de fietsverkoop ingedeeld in twee soorten winkels: stadswinkels en stads/recreatief/sportief winkels.

Aparte distributieovereenkomst

Op basis van de omvang van die winkels is 50 tot 60% van de collectie benoemd tot de kerncollectie. De merken die tot de kerncollectie behoren zijn: Gazelle, Batavus,. Sparta, Merida, Cortina en Koga, al merkt De Vos met betrekking tot dit laatste merk op dat het hier nog niet om een ‘collectief’ merk draait.

Met betrekking tot onderdelen en accessoires vertelt De Vos dat per winkeltype op merk- en productniveau is bepaald wat tot de kerncollectie  behoort en die immer in het schap moeten liggen. Daar wil Bike Totaal zich in eerste instantie op gaan concentreren. De plannen voor onderdelen en accessoires gaan op dit moment op nog niet zo ver als die met betrekking tot de kerncollectie fietsen.

Centrale planning

Voor die collectie en al de (inkoop)acties die daarbij horen, wordt aan de Bike Totaal leden een aparte distributieovereenkomst voorgelegd. Directeur Maarten de Vos zegt hierover: “Die overeenkomst geeft ons de mogelijkheid om namens onze leden aangaande de kerncollectie fietsen door centrale planning de optimale beschikbaarheid te verzorgen en daaromtrent afspraken te maken met de leveranciers. Daarmee geven de leden ons het vertrouwen om namens hen op te treden voor 50 tot 60% van hun omzet.”

Geen verplichting

De distributieovereenkomst komt als aanvulling op de bestaande ledencontracten. Bike Totaal legt het niet als een verplichting voor aan de leden. Het is een werkwijze waar de ondernemer zelf klaar voor moet zijn en dus ook zelf het moment aan kan geven om in te stappen.  Wel stelt Bike Totaal dat wanneer men kiest voor de distributieovereenkomst het een kwestie van alles of niets is. Er zijn geen tussenwegen mogelijk.

Category management

Gevraagd of Bike Totaal zich met deze nieuwe stap ontwikkelt tot een franchise bedrijf, antwoordt Maarten de Vos: “Wijn zijn in de afgelopen jaren gegroeid van een verkoopondersteunende organisatie naar een full service retailorganisatie. We willen onze ondernemers in alle facetten van de bedrijfsvoering ondersteunen. Daar is category management een logische stap in.”

Enthousiaste reacties

De eerste reactie van de ongeveer 110 leden die zich gisteravond verzamelden in het Omniversum waren enthousiast. De bereidheid tot een verdergaande samenwerking en integratie bleek groot, wat volgens De Vos ook al gebleken was tijdens de afgelopen maanden gehouden voorbesprekingen. Vooral omdat, zo zegt de Bike Totaal directeur: “Ook bij de leden de overtuiging leeft dat we hier het verschil mee kunnen maken en dat het een proces is dat gaandeweg zichzelf versterkt.”

Reageer op dit artikel