nieuws

Zestigjarig jubileum WD-40

Retailing

Dit najaar viert de alom bekende multispray WD-40 in de blauw-gele bus zijn zestigste verjaardag. Miljoenen gebruikers in meer dan 180 landen zweren al decennialang bij de allrounder. Het geheim achter WD-40 is heel simpel: het is een veelzijdige oplossing voor de meest uiteenlopende problemen. Overal waar iets vast zit, piept of de techniek je om verschillende redenen in de steek laat, kan WD-40 uitkomst brengen.

Zestigjarig jubileum WD-40
De allereerste verpakking van het legendarische smeermiddel WD-40.

WD-40 is inmiddels een cultfenomeen. De eigen fanclub heeft meer dan 100.000 leden over de hele wereld. Het merk wordt omgeven door urban legends en is inmiddels vast onderdeel van de popcultuur. De zestigste ‘verjaardag’ van WD-40 is een aanleiding om terug te blikken op een uniek succesverhaal.

Waterverdringer voor de ruimtevaartindustrie

In 1953 kreeg een klein bedrijfje uit San Diego, Californië, de opdracht voor de ontwikkeling van een waterverdringer voor de ruimtevaartindustrie. De Rocket Chemical Company moest op zoek naar een formule die de Atlas raketten kon beschermen tegen roest en corrosie. Dit doel werd bij de veertigste poging bereikt. Nog steeds wordt het originele recept gebruikt – het product heeft zijn naam zelfs hieraan te danken. WD-40 staat als afkorting voor ‘Water Displacement’ (waterverdringer), die na de veertigste poging werd geperfectioneerd.

Multi toepasbaar

Al snel bleek dat WD-40 veel meer kan dan alleen water verdringen. Enkele medewerkers namen bussen mee uit de fabriek om ze ook thuis te gebruiken. Ze ontdekten daarbij steeds weer nieuwe toepassingsmogelijkheden. Door de jaren heen groeide de interesse in de WD-40 multispray zo enorm, dat oprichter Norm Larsen in 1958 besloot de spray in spuitbussen te doen. In 1969 werd WD-40 Company geboren. Het bedrijf werd vernoemd naar zijn meest succesvolle merk.

Gebruiker centraal

Naast de ontwikkeling van nieuwe producten, werd ook de gebruiksvriendelijkheid van WD-40 continu verbeterd. Een voorbeeld van een van de innovaties op het bestaande product is het intelligente sproeikopsysteem ‘Smart Straw’ dat in 2007 in Nederland werd geïntroduceerd. Het in- en uitklapbare gepatenteerde rietje dat in de sproeikop is geïntegreerd, is het resultaat van jarenlang onderzoek.

Mythen en legenden

Er zijn diverse pogingen ondernomen om WD-40 te kopiëren, allemaal zonder succes. Het recept van WD-40 wordt  dan ook streng bewaard. Het ligt in de kluis op het hoofdkantoor en is wereldwijd slechts bij twee personen bekend. Op internet doen talrijke gebruikstips de ronde, waaronder ook een paar vreemde uit de categorie ‘urban legends’. Zoals het verhaal van een Aziatische buschauffeur die met behulp van WD-40 blijkbaar een python van de carrosserie van zijn bus verwijderde. Ook in de literatuur, film en muziek heeft het product al talrijke sporen achtergelaten. De tube tandpasta van Mr. Bean staat in het kastje op de badkamer bijvoorbeeld achter een bus WD-40.

Global player

WD-40 Company groeide van een klein bedrijfje uit tot een global player met meer dan 340 werknemers en een omzet van 343 miljoen US dollar in boekjaar 2012. Het bedrijf wordt geleid vanuit het hoofdkantoor in San Diego in de VS. Het Europese hoofdkantoor is te vinden in Groot-Brittannië, de Nederlandse vestiging is in Utrecht.

Reageer op dit artikel