nieuws

Hypo Groep neemt Dutch Bicycle Group over

Retailing

Hypo Groep en Dutch Bicycle Group B.V. (DBG) zijn onlangs overeengekomen dat de Hypo Groep een meerderheidsbelang neemt in DBG. De overname van DBG zal deze maand afgerond worden. De Hypo Groep was al langere tijd op zoek naar uitbreiding buiten hun eigen werkgebied en ziet in DBG een prima kans om ook in de fietswereld succesvol te worden. De twee organisaties hebben, buiten hun producten, veel met elkaar gemeen. De synergie, zo wordt verwacht, zal op korte termijn bijdragen aan het succes van DBG.

Hypo Groep neemt Dutch Bicycle Group over
De Hypo Groep is wereldwijd marktleider op het gebied van ruitersportartikelen.

De Hypo Groep zal zich met DBG gaan richten op twee hoofdactiviteiten. Ten eerste de productie en verkoop van fietsen in binnen- en buitenland. Met name door expansie over de grens ziet de Hypo Groep op korte termijn veel mogelijkheden.

Verhuur in binnen- en buitenland

De tweede pijler voor DBG wordt de verhuur van fietsen in binnen- en buitenland. Zoals in eerdere berichtgeving over het faillissement van Mobion al werd aangegeven, brengt deze strategie met zich mee dat de retailactiviteiten van DBG niet meer binnen het nieuwe beleid passen en zullen worden gestaakt.

Bouwen van merken

De nieuwe CEO van DBG is Rhody Udo. Hij is afkomstig van de Hypo Groep. “Vanuit de Hypo Groep hebben we veel ervaring met het bouwen en internationaal wegzetten van merken. We zijn wereldwijd marktleider op het gebied van ruitersportartikelen en hebben eigen productielocaties in Azië. Mede daardoor hebben we veel contacten over de hele wereld en zijn we sterk op het gebied van inkoop.”

Het neerzetten van nieuwe merken als exportproduct is de hoofdstrategie voor DBG. Udo: “We zien de fiets als een prachtig Nederlands exportproduct. Dat is ook de reden waarom we in deze business onze entree maken. Niet zozeer om nog meer fietsmerken in de Nederlandse markt te zetten, maar juist om dit product te exporteren naar andere landen over de hele wereld.”

Nieuwe merken, ook e-bikes

Het merk Rivel zal gehandhaafd worden, maar daarnaast zullen ook nieuwe fietsmerken worden ontwikkeld. “Daar zullen ook elektrische fietsen bij zijn,” meldt Udo. “Zeker ook omdat we de verhuur van fietsen in ons business plan hebben opgenomen, en de e-bike daarin onmisbaar is.” De nieuwe merken zullen gepositioneerd worden in een lager prijssegment dan dat van het vakhandelskanaal, en via andere kanalen worden verkocht of verhuurd.

De Hypo Groep heeft momenteel in Nederland en België 13 winkels in paardensportartikelen en groothandels in een groot deel van de wereld. Bij de Hypo Groep (wereldwijd) werken een paar honderd mensen. De Hypo Groep is groot geworden met ruitersportartikelen en ziet nu een mooie kans in een ander populair product, de fiets.

Reageer op dit artikel