nieuws

Garantieafhandeling accu door dealer

Retailing

In Tweewieler mei wordt accu-autoriteit James Post geïnterviewd. Post is directeur van het bedrijf Battery Condition Test, dat een apparaat heeft ontwikkeld dat accu’s op capaciteit test en ‘uitleest’. Hiermee hebben dealers, maar ook e-bikeleveranciers, een betrouwbaar instrument om te zien of een nieuwe accu 100% goed is, en om de status van een gebruikte accu te bepalen.

Garantieafhandeling accu door dealer
James Post is projectmanager Better BMS group van CALCE, Centre for Advanced Life Cycle Engineering en onderdeel van de University of Maryland, USA.

Een van de stellingen van Post: “Een accu hoeft niet per se te worden bewaard bij kamertemperatuur, dat kan beter bij 0 graden omdat dat tot minder slijtage leidt.” En hij geeft een concreet voorbeeld van een foute behandeling van accu’s. “Vaak laadt de dealer, als een nieuwe e-bike arriveert, de accu meteen tot 100 procent op terwijl de fabrikant hem tot 40 procent oplaadt. De fabrikant doet dit bewust omdat dit het beste is voor de accu. Beter is om de accu vlak voor het eerste gebruik op te laden tot 100 procent.”

Garantieafhandeling door de dealer

Post stelt in het interview dat hetgeen accu’s duur maakt, de garantieafhandeling is, met als belangrijk onderdeel de logistieke kosten. Dat leidt tot een andere aanpak volgens Post. “BMZ, de grootste acculeverancier in Europa, wil de dealer zelf de garantieafwikkeling laten doen.” Om dealers hierop voor te bereiden, geeft Post trainingen bij het BA500 accutester. De volgende trainingsronde is in september en bereidt de dealer voor op het zelf afhandelen van garantie op accu’s.

Accutestniveaus

In het interview komen de verschillende niveaus van testen ter sprake. Hier een (uitgebreidere) toelichting:

1. Universele garantiecapaciteitstest. Dit is meestal 0.7C dus om een 14 Ah 36 V accu te testen is een accutester nodig van 360W. Hiermee wordt alleen de capaciteit vastgesteld.

2. Universele bruikbaarheidscapaciteitstest. Hiermee wordt ook getest of de accu de piekstroom kan leveren welke de motor bij wegrijden vraagt. Bij een 250W motor is dat 400-500W en de accutester moet dit kunnen leveren. De gemeten capaciteit zal veelal lager zijn dan bij de garantiecapaciteitstest. Deze test is belangrijk bij inruilers en vervangingsadvies.

3. Specifieke garantie- en bruikbaarheidscapaciteitstesten. Dit kan met accutesters die het profiel van de accu’s en motoren kennen van een specifiek merk e-bike en dus nauwkeuriger zijn. Indien ook het BMS wordt gelezen kunnen ook conclusies op het meetrapport worden opgenomen. Bij de BA500 gebeurt dit in overleg met de fabrikanten van accu’s en e-bikes.

4. Formele garantietest. Hier besteden leveranciers de garantieafwikkeling uit aan dealers, die hiertoe door fabrikanten goedgekeurde testapparatuur gebruiken en voldoende getraind zijn. Dit is een proces dat geleidelijk aan ingevoerd zal worden.

Meer informatie

Contactinformatie voor fabrikanten: jpost@batteryconditiontest.com.

Downloaden specificaties: http://www.batteryconditiontest.com/download/product-information.

Reageer op dit artikel