nieuws

Tweede generatie aan het roer bij Cyclon

Retailing

Paul Boers heeft op 1 januari 2013 Cyclon International overgenomen van zijn vader Leen Boers. Cyclon International zegt met het merk Cyclon al meer dan 25 jaar marktleider op het gebied van fietsonderhoudproducten in de Benelux te zijn. Leen Boers zal zich, naast het vervullen van een adviserende rol, de komende periode ook bezig houden met de productontwikkeling binnen Cyclon.

Tweede generatie aan het roer bij Cyclon
In 1985 werd Cyclon International B.V. opgericht.

Leen Boers richtte in 1985 Cyclon International B.V. op. Het is dus een oer-Nederlandse onderneming. Al in de tachtiger jaren was Leen Boers een fanatiek toerfietser. Hij reed grote tochten waaronder die van Nederland naar Nice, naar Rome en naar de Pyreneeën. In Nederland is het weer regelmatig slecht en destijds was het lastig een goed smeermiddel voor de fietsketting te vinden dat bestand was tegen regen en vuil.

Industriële toepassing
In 1985 vond Leen een product dat voor industriële toepassingen onder extreme omstandigheden gebruikt werd. Dit product, op basis van PTFE (ook bekend als Teflon), is na enkele aanpassingen geschikt gemaakt voor de fiets. Het stond daarmee aan de basis van de complete Bike Care lijn die inmiddels is uitgebreid naar ruim 25 fietsverzorgingsproducten.

Voor productontwikkeling wordt Cyclon geholpen door belangrijke fabrikanten als Specialized en SRAM, die Cyclon gebruiken in hun service center. Voor het onderhoud van e-Bikes wordt Cyclon onder andere ondersteund door Bosch.

Paul Boers
Vanaf de oprichting is Paul Boers (1970) betrokken geweest bij het familiebedrijf. Na zijn studie economie aan de Hogeschool in Den Bosch en Accountancy aan de Universiteit van Amsterdam, startte Paul zijn carrière bij KPMG en kwam daarna via Inventive Controle Accountants bij the valley, een van de toonaangevende online marketing en reclame bureaus van Nederland. Hoewel hij is opgegroeid met de wielersport, is Paul ook een fanatiek hardloper.

De komende jaren wil Cyclon zijn prominente positie op de Nederlandse markt versterken. Naast de doorontwikkeling van Bike Care producten, zal vooral ook aandacht worden besteed aan de nieuwe wandpresentatie bij de dealers. Voor de middellange termijn verwacht Cyclon dat haar marktaandeel buiten Nederland zal gaan toenemen. “Naast Duitsland zijn liggen er grote kansen in de landen in het oostelijke deel van de Europese Unie,” zegt Paul Boers.

Reageer op dit artikel