nieuws

TIC sluit zich aan bij ZEG

Retailing

Vrijwel alle ondernemers van TIC (Tweewieler Inkoop Collectief) hebben zich aangesloten bij ZEG. TIC vertegenwoordigt 20 winkels door heel Nederland. Het totale aantal ZEG-leden in Nederland komt hiermee op ruim 150. ZEG manager Benelux Gérard Mimpen zegt ‘enorm blij te zijn’ met de toetreding van TIC. “Veel TIC-leden hebben grotere zaken waar goede ondernemers achter staan. Die combinatie past uitstekend bij ZEG.”

TIC sluit zich aan bij ZEG
Een van de TIC-winkels die lid is geworden van ZEG is Herckenrath FietsPlaza in Horssen. In Nederland heeft ZEG nu 150 leden, in België 40.

In oktober 2009 ontstond TIC uit onvrede met de organisatiestructuur en het beleid dat retailorganisatie Twico inzette. TIC is een coöperatie en opgezet als low-profile inkooporganisatie die rechtstreeks met fabrikanten en leveranciers in onderhandeling gaat namens de ondernemersgroep. In 2011 sloot zich hierbij het grootste deel van TCN (Tweewieler Combinatie Nederland) aan, waardoor het totale aantal deelnemende ondernemers op 16 kwam. Naast de gezamenlijke inkoop, komt de groep ondernemers tweemaal per jaar bijeen om kennis uit te wisselen en te sparren over marktontwikkelingen.

Veranderde marktsituatie
Namens TIC voerde het bestuur, bestaande uit Cor de Bruin (Cor de Bruin Fiets en Fitness), Robby Herckenrath (Fietsplaza) en Robert Schut (TCN, Maxstein Tweewielers), de onderhandelingen met de leveranciers. En dat ging steeds lastiger. De Bruin: “De marktsituatie verandert snel. Het is daardoor moeilijker om afspraken te maken met fabrikanten. Bovendien ervaren wij als bestuur deze taak als steeds zwaarder. Met de toetreding tot ZEG is de inkoop centraal geregeld en onderhandelt ZEG met de fabrikanten.” Robby Herckenrath voegt toe: “Onze mogelijkheden om scherp in te kopen hebben we vergroot met de toetreding tot ZEG.”

Inkooporganisatie
Dat nagenoeg het volledige TIC kiest voor ZEG, heeft zijn redenen. Robert Schut: “We hebben gekozen voor ZEG omdat dat een directe margeverbetering brengt bij reeds bestaande contractleveranciers van ons. Bovendien kunnen we ons assortiment aanvullen met interessante merken die we zelf kiezen. Bij de andere retailorganisaties ben je hier minder vrij in. En het verdienmodel bij ZEG is anders dan bij de retailorganisaties, waardoor de kosten lager zijn.”

De Bruin voegt daaraan toe: “We voelen ons het meest thuis bij ZEG omdat we bij deze organisatie zelf kunnen bepalen welke producten we opnemen in ons assortiment. Als TIC blijven we overigens ook voortbestaan. We blijven tweemaal per jaar bijeen komen om te sparren met elkaar en onze kennis te vergroten door sprekers uit te nodigen. En we vinden het ook gewoon gezellig natuurlijk.”

Reageer op dit artikel