nieuws

Detaillist moeten online en offline shoppen combineren

Retailing

Internet, mobiele technologieën en social media spelen een belangrijke rol in het oriëntatieproces van consumenten. Die oriënteren zich voornamelijk online. Hoe krijg je de klant naar jouw winkel, in jouw specifieke winkelgebied? Dat is de uitdaging voor detaillisten. Het onderzoek naar de gevolgen van Het Nieuwe Winkelen door het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) geeft hier inzicht in.

Detaillist moeten online en offline shoppen combineren

 

DEN HAAG – Internet, mobiele technologieën en social media spelen een belangrijke rol in het oriëntatieproces van consumenten. Die oriënteren zich voornamelijk online. Hoe krijg je de klant naar jouw winkel, in jouw specifieke winkelgebied? Dat is de uitdaging voor detaillisten. Het onderzoek naar de gevolgen van Het Nieuwe Winkelen door het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) geeft hier inzicht in.

Tijdens een druk bezochte bijeenkomst ter gelegenheid van de opening van het landelijk informatiecentrum Het Nieuwe Winkelen in Veenendaal, presenteerde Frank Quix (van Q&A Research & Consultancy) de resultaten van het onderzoek en gaf Jan-Willem Janssen (innovatieadviseur bij het HBD) aan waarom ondernemers moeten inspelen en reageren op Het Nieuwe Winkelen.

Duidelijk is dat Het Nieuwe Winkelen niet meer te stoppen is, zo geeft Jan-Willem Janssen aan: ‘Wat speelt een rol bij Het Nieuwe Winkelen? Consumenten zijn mobiel bereikbaar (mobiel). Zij staan in contact met hun vrienden (sociaal). Bovendien zijn ze, doordat ze een mobiele telefoon hebben, te lokaliseren (lokaal). De veranderende consument combineert tijdens het winkelen de mogelijkheden van die drie factoren. Dat noemen we Het Nieuwe Winkelen. Het HBD wil detaillisten en winkelgebieden bewust maken van kansen die Het Nieuwe Winkelen biedt.’

Het Nieuwe Winkelen heeft gevolgen voor het ondernemen in de winkel. Uit het onderzoek dat het HBD heeft laten uitvoeren blijkt dat een belangrijk punt is dat bij Het Nieuwe Winkelen consumenten altijd in verbinding zijn. Met hun familie, vrienden maar eigenlijk met de hele wereld. Oriënteren gebeurt via internet. Klanten zoeken informatie op over producten. Maar ook over winkels.

Winkelgebieden

Het Nieuwe Winkelen heeft niet alleen gevolgen voor de detaillist. Ook winkelgebieden veranderen. In rol en functie maar ook in samenstelling. In het onderzoek worden drie typen winkelgebieden onderscheiden. ‘De grote steden blijven belangrijk voor het recreatief winkelen. Dit zijn de binnensteden in vier tot tien steden in Nederland. Ik verwacht dat deze steden in de komende jaren zullen groeien. Winkels zullen worden afgewisseld met verblijfshoreca wat er voor zorgt dat mensen langer blijven. Winkelen blijft zo een favoriete vrijetijdsbesteding. Als de bereikbaarheid van de steden op peil blijft of zelfs verbeterd wordt, dan zal het verzorgingsgebied en de markt voor deze steden verder toenemen.’ aldus Frank Quix.

De middenstad (buurtwinkelcentrum) is vooral bedoeld om boodschappen te doen. Uit het onderzoek blijkt dat hier het aantal winkelmeters aanzienlijk zal gaan afnemen. Ondernemers in de middenstad moeten zich vooral richten op de dagelijkse boodschappen en het afhalen van online aankopen (gedaan bij een fabrikant, pure player of andere detaillist). Derde winkelgebied is de buitenstad (GDV en PDV locaties). Deze gebieden worden in de toekomst belangrijker dan nu. Deze buitenstad is vaak goed bereikbaar. Om een goede rol te kunnen spelen in Het Nieuwe Winkelen is het wel van belang dat het huidige winkelaanbod anders ingericht moet worden. De winkels die zich hier gaan vestigen zijn experience-centra inclusief horeca. De consument kan hier het product uitgebreid proeven, ruiken, voelen en vaak ook gebruiken. De wetgeving moet daarvoor nog wel aangepast worden, maar dit zijn goede winkelgebieden.

Landelijk informatiecentrum

Om een goed beeld te krijgen van de mogelijkheden rond Het Nieuwe Winkelen heeft het HBD in Veenendaal een proefproject opgezet. Daar wordt, onder andere in samenwerking met de gemeente en binnenstadsmanagement, gekeken welke mogelijkheden ondernemers hebben. Om de resultaten ook aan andere ondernemers(organisaties), gemeenten en vastgoedontwikkelaars te presenteren is in het winkelcentrum De Scheepjeshof in Veenendaal het landelijk informatiecentrum gevestigd, dat begin november officieel is geopend. Bezoekers kunnen hier kennis maken met de technieken die toegepast kunnen worden om de communicatie tussen binnenstadondernemer en bezoeker te verbeteren en om de service aan de bezoeker te verhogen. Bezoek aan het informatiecentrum uitsluitend op afspraak. Aanmelden kan via: www.hbd.nl/aanmeldenhnw.

Meer informatie over Het Nieuwe Winkelen is te vinden op www.hetnieuwewinkelen.org en www.hbd.nl. Het onderzoek is te downloaden via de website van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel, www.hbd.nl/publicaties. Volg Het Nieuwe Winkelen en het HBD op twitter: @HNWinkelen en @detailhandel.

Reageer op dit artikel