nieuws

Bike Totaal tevreden over eerste half jaar

Retailing

AMERSFOORT – Bike Totaal heeft in het eerste half jaar een stijging van 11,1 % is geboekt in verkoopomzet. Zowel het aantal betalende klanten als de gemiddelde besteding per klant steeg. Alle omzetgroepen op fietsgebied lieten een omzetstijging zien. Het goede weer in het voorjaar ons goed van pas kwam.

Bike Totaal tevreden over eerste half jaar

AMERSFOORT – Bike Totaal heeft in het eerste half jaar een stijging van 11,1 % is geboekt in verkoopomzet. Zowel het aantal betalende klanten als de gemiddelde besteding per klant steeg. Alle omzetgroepen op fietsgebied lieten een omzetstijging zien. Het goede weer in het voorjaar ons goed van pas kwam.

Mede dankzij de Nationale Fiets 10-daagse heeft Bike Totaal meer nieuwe klanten kennis met de winkels te laten maken Directeur Gertjo Janssen toonde zich tevreden. “We hebben al jaren een groeiend marktaandeel. We zien niet alleen een omzetgroei bij onze ondernemers, maar ook bij onze contractleveranciers. Ook het marktaandeel van het huismerk Raleigh voldoet aan de verwachtingen. We hebben daarbij naar de markt gekeken en daarmee het marktaandeel van Raleigh vastgezet. Meer verkopen kan nadelig zijn voor de positionering van de winkel, maar met een lager marktaandeel laat een Bike Totaal winkel omzet liggen,”aldus Janssen.

“Dat deze strategie succesvol is blijkt uit meerdere factoren. Met een beperkte collectie proberen we zo goed mogelijk in te spelen op de marktontwikkelingen. Bovendien kan een ondernemer het assortiment afstemmen op zijn lokale marktmogelijkheden.”

Janssen wil een lans breken voor gestructueerde verkoopinformatie. “We hebben nog steeds weinig referentie vanuit de markt. Ook wij leveren managementinformatie aan het GfK, maar zij publiceren – om begrijpelijke redenen overigens – pas later de eerste halfjaar cijfers. Vanuit de inkoopomzetten kunnen we natuurlijk een trend ontdekken, maar verkoopinformatie is voor een retailorganisatie onontbeerlijk. Je ziet ook dat de strijd voor het verkrijgen van deze informatie verhardt.”

Voor de tweede helft van het jaar verwacht Janssen een verdere groei van de omzet. “Het consumentenvertrouwen is hoog. Mensen zijn bereid om geld te besteden bij de vakhandel, mits ze daar iets voor terugkrijgen. Dat kan service zijn, maar ook een prettige winkelomgeving en vooral goed en deskundig personeel. Te vaak wordt in de vakhandel gegrepen naar het prijswapen, terwijl Bike Totaal al jaren investeert in de toegevoegde waarde voor de consument. En zoals we allemaal weten zit die vaak in de details.”

Reageer op dit artikel