nieuws

Sparta en BOVAG roepen dealers op consumenten goed te informeren over namaak

Retailing

De afgelopen periode heeft fietsfabrikant Sparta drie gevallen waarbij inbreuk werd gemaakt op het auteursrecht van Sparta aangepakt. “Het aantal bedrijven dat simpelweg kopieert wordt steeds groter. Daarmee verliest het vakkanaal haar onderscheidende vermogen. Een ontwikkeling dus die niet alleen zorgelijk is voor de bedrijven die het treft, maar ook

Sparta en BOVAG roepen dealers op consumenten goed te informeren over namaak

APELDOORN – De afgelopen periode heeft fietsfabrikant Sparta drie gevallen waarbij inbreuk werd gemaakt op het auteursrecht van Sparta aangepakt. “Het aantal bedrijven dat simpelweg kopieert wordt steeds groter. Daarmee verliest het vakkanaal haar onderscheidende vermogen. Een ontwikkeling dus die niet alleen zorgelijk is voor de bedrijven die het treft, maar ook voor de branche als geheel”, aldus Marco Kalden van Sparta.

Ook BOVAG maakt zich zorgen over de verkoop van kopieën van inferieure kwaliteit. Manager Niels Hansen van BOVAG zegt hierover: “Fietsen lijken soms exacte kopieën van A-merken.. De consument kan dan denken dat hij een technisch goed product koopt, terwijl dat in de praktijk tegen kan vallen. Consumenten hebben vaak niet zoveel technisch inzicht en denken dat ze voor weinig geld een kwalitatief hoofwaardige fiets kopen. Aan de andere kant, er zijn natuurlijk altijd consumenten die misschien geen budget hebben om een A-merk fiets te kopen. Die adviseren wij om toch naar de fietsspecialist te gaan. Die kan goed advies geven en uitleggen wat het verschil is in kwaliteit en B- of C-merk fietsen aanbieden die in ieder geval voldoen aan bepaalde technische basisvoorwaarden.”

Marco Kalden, marketing manager van Sparta voegt toe: “Steeds vaker zien we dat op product- en marketingniveau diverse bedrijven snel en goedkoop willen profiteren van het succes van bedrijven als Sparta. Steeds minder bedrijven geven er blijk van te willen investeren in eigen ideeën. Het aantal bedrijven dat simpelweg kopieert wordt steeds groter. Daarmee verliest het vakkanaal haar onderscheidende vermogen. Een ontwikkeling dus die niet alleen zorgelijk is voor de bedrijven die het treft, maar ook voor de branche als geheel. De fietsvakhandel moet een bron zijn van originaliteit en kwaliteit. Zowel fabrikanten die hierin investeren als de ondernemers die deze producten verkopen, moeten in staat worden gesteld hun investering terug te verdienen. Kan dat niet, dan vervaagt de grens met branchevreemde kanalen. En daar is niemand bij gebaat.”

Sparta zal ook in de komende periode extra scherp zijn bij het bestrijden tegen het onrechtmatig gebruik van haar intellectuele rechten. Kalden: “Daarbij gaan we verder dan producten alleen, maar kijken we ook naar het merkenrecht en marketingacties. We hopen en rekenen in deze strijd op steun van onze dealers. Het is immers overduidelijk dat onze belangen hierin gelijk zijn. Een gezond en sterk vakkanaal staat hierbij voorop.”

Het eerste geval waarbij inbreuk werd gemaakt op het auteursrecht van Sparta betrof de presentatie van een product dat een ongewijzigde kopie is van de Sparta Pickup. “Er werd zelfs een gemanipuleerde foto van de Sparta fiets gebruikt waarmee een dubbele schendig van het Sparta auteursrecht werd begaan. Zowel de fabrikant als de importeur en eigenaar van de website waar de producten werden aangeboden zijn inmiddels gesommeerd hun activiteiten te staken.”

Het tweede geval betrof een onrechtmatig gebruik van de modelnaam ‘Granny’  dat door Sparta is beschermd en de modelnaam Country Tour. Vanwege de populariteit van deze zoektermen op internet is de fabrikant opgeroepen deze modelnamen niet meer te gebruiken.”Inmiddels is bij ons de schriftelijke bevestiging binnen dat de modelnamen niet langer zullen worden gehanteerd”, geeft Kalden aan.

Verder werd een reclame-uiting waarin gebruik werd gemaakt van de populariteit van de Sparta Emotion aangepakt. “Consumenten dachten kans te maken op door de Consumentenbond als beste koop beoordeelde elektrische fiets van 2011, maar kregen een b-merk voorgeschoteld. Deze misleidende vorm van reclame is na inzet van de Reclame Code Commissie inmiddels gestaakt.”

 

Reageer op dit artikel