nieuws

Meer jongeren moeten kiezen voor de ambachtseconomie

Retailing

Tot 2020 zijn in de ambachtseconomie minimaal een kwart miljoen nieuwe vakmensen nodig om aan de vervangings- en uitbreidingsvraag te kunnen voldoen. Eind juni is de campagne ‘Ieder z’n vak!’ gestart waarin echte ambachtsmensen uit een serie beroepen de hoofdrol spelen. Op een van de drie eerste posters die de komende week in het straatbeeld zullen opduiken is de hoofdrolspelers een fietsspecialist.

Meer jongeren moeten kiezen voor de ambachtseconomie

ZOETERMEER- Tot 2020 zijn in de ambachtseconomie minimaal een kwart miljoen nieuwe vakmensen nodig om aan de vervangings- en uitbreidingsvraag te kunnen voldoen. Eind juni is de campagne ‘Ieder z’n vak!’ gestart waarin echte ambachtsmensen uit een serie beroepen de hoofdrol spelen. Op een van de drie eerste posters die de komende week in het straatbeeld zullen opduiken is de hoofdrolspelers een fietsspecialist.

Vergrijzing en ontgroening treffen de ambachtseconomie dubbel. Elrie Bakker, voorzitter HBA: “Als we nu niet voldoende jonge mensen opleiden ontstaat een groot probleem op de arbeidsmarkt van de ambachtseconomie. Helaas kiezen te weinig talenten voor het ambacht. Daarom neemt het HBA namens 36 ambachtelijke branches maatregelen om de ambachtseconomie aantrekkelijker te maken voor jongeren en andere talenten. In deze campagne laten echte ambachtsmensen de waarde van hun vak zien. In de komende weken kunnen alle ambachtslieden hun waarde laten zien met hun eigen campagneposter en zo één van de vele gezichten van de campagne worden.”

Ieder z’n vak!
De campagnestart werd verricht door Elrie Bakker (HBA) en Linde Gonggrijp (directeur van FNV Zelfstandigen en lid van het Platform Ambachtseconomie). Zij onthulden samen met een aantal ambachtslieden de eerste campagneposters. Zij lanceerden ook de speciale website www.iederzijnvak.org. Hier kunnen ambachtsmensen hun eigen campagneposter maken en zo ook een van de gezichten van de campagne worden. De campagnestart is de opmaat voor een publiciteitscampagne die uitmondt in de Nacht van het Ambacht op vrijdagavond 2 september; een avondbijeenkomst waar branches, ondernemers, politiek en publiek met elkaar in discussie gaan over belangrijke thema’s binnen de ambachtseconomie.

Reageer op dit artikel