nieuws

Tweede Kamer eist behoud speciale regeling bedrijfsfiets

Retailing

BUNNIK/DEN HAAG – De Tweede Kamer heeft 1 juli een motie aangenomen van VVD-kamerlid Aptroot waarmee de toekomstige regering wordt verplicht tot het per saldo voortzetten en verruimen van de huidige bedrijfsfietsregeling.

Tweede Kamer eist behoud speciale regeling bedrijfsfiets

BUNNIK/DEN HAAG – De Tweede Kamer heeft 1 juli een motie aangenomen van VVD-kamerlid Aptroot waarmee de toekomstige regering wordt verplicht tot het per saldo voortzetten en verruimen van de huidige bedrijfsfietsregeling.

De bedrijfsfiets dreigt het kind van de rekening te worden in de nieuwe werkkostenregeling. BOVAG is bang dat de bedrijfsfiets ondersneeuwt als die moet concurreren met budget voor zaken als bedrijfsfitness, vaste vergoedingen of bedrijfsfeest. Eerder wist BOVAG, samen met RAI Vereniging, Fietsersbond en ANWB, al te bewerkstelligen dat de huidige bedrijfsfietsregeling gedurende 3  jaar gehandhaafd zou blijven, bij wijze van overgangsregeling.

Na intensieve gesprekken van BOVAG met tal van Kamer-leden bleek er gister een royale Kamer-meerderheid vóór een motie over dit onderwerp van de hand van VVD-kamerlid Charlie Aptroot. Die motie komt er op neer dat de bedrijfsfiets uit de werkkostenregeling moet worden gehaald en dat werknemers de bedrijfsfiets kunnen aanschaffen met een belastingvrije bijdrage van de werkgever. Zonder dat dat bedrag dus afgaat van het budget voor de werkkostenregeling.

Zo’n nieuwe regeling kan volgens de motie bekostigd worden door de onbelaste kilometervergoeding af te schaffen voor de werknemers die gebruik gaan maken van deze regeling. Uitgangspunt van de motie is om de regeling niet meer of minder te laten kosten dan nu. Budgetneutraal, heet dat in Haagse termen.

Maurice Manders, manager BOVAG Tweewielerbedrijven: ‘We beschouwen deze motie als een signaal aan het nieuwe, nog te vormen kabinet, om de bedrijfsfiets zeer serieus te nemen.  In feite geeft de Tweede Kamer de opstellers van het regeerakkoord de opdracht om sowieso een aparte regeling in het leven te roepen voor de bedrijfsfiets, buiten de gewraakte werkkostenregeling om. Dat is heel goed nieuws voor de branche, voor het milieu, voor de mobiliteit en voor al die fietsende forenzen. Overigens, als de vorming van een nieuw kabinet op zich laat wachten, is het aan de huidige demissionaire minister van Financiën om dit plan al in het belastingplan 2011 te verwerken. Wachten is geen optie.’

Reageer op dit artikel