nieuws

Vijftigplussers omarmen internet

Retailing

ARNHEM – Wie dacht dat internet en 50-plussers geen match waren, kan vanaf nu zijn of haar vooroordelen in de digitale prullenbak gooien. Internet is hot onder consumenten vanaf 50 jaar. De liefde voor internet groeit zelfs naarmate de jaren vorderen. Dit is één van de belangrijkste conclusies uit onderzoek van de Stichting Route 50Plus naar internetgebruik onder deze doelgroep.

Vijftigplussers omarmen internet

ARNHEM – Wie dacht dat internet en 50-plussers geen match waren, kan vanaf nu zijn of haar vooroordelen in de digitale prullenbak gooien. Internet is hot onder consumenten vanaf 50 jaar. De liefde voor internet groeit zelfs naarmate de jaren vorderen. Dit is één van de belangrijkste conclusies uit onderzoek van de Stichting Route 50Plus naar internetgebruik onder deze doelgroep.

 

Als de computer stuk is zitten ze in zak en as. Minder dan 15 procent is bang om fouten te maken. En 90 procent is het eens of helemaal eens met de stelling dat het fijn is om te internetten. Daar waar het gros van de online marketeers lang gedacht heeft dat de doelgroep 50-plus eigenlijk verloren energie was, heeft de (iets) oudere Nederlander internet helemaal ontdekt. Per week besteden zij gemiddeld 13 uur op internet aan een breed scala van online diensten en activiteiten. Van kopen en verkopen, vakanties zoeken en boeken en online bankieren tot social media en online zorg, de 50-plusser gebruikt het allemaal. Opvallend in het onderzoek is dat meer gebruik van internet niet ten koste gaat van tv-kijken. Meer tv-kijken gaat juist gepaard met meer internetten.

 

50 ways to use the internet 

E-mailen, internetbankieren, googlen naar informatie en de belastingaangifte doen zijn de belangrijkste activiteiten. Ook het maken en onderhouden van een eigen website scoort hoog in het onderzoek. Ruim 30 procent van de 50-plussers is actief in het online onderhouden van sociale contacten en meer dan een kwart heeft contact met zorginstellingen via het web. Online shoppen blijft voor achter bij het landelijk gemiddelde. Ook al is internet over het algemeen erg populair, er zijn wel verschillen te zien in leeftijden en mannen en vrouwen. Zo kopen tachtigers minder online en zijn sites als YouTube onder hen minder populair. Vooral vrouwen tussen de 50 en 60 gebruik maken van sociale netwerksites. De interesse in online cursussen stijgt met de leeftijd mee.

 

Nieuwe kansen

De 50-plusser heeft internet omarmd. Marketeers doen er dan ook goed aan hun focus ook op deze zeer kansrijke doelgroep te richten. Het web ligt vol met kansen voor wie zijn (merk)verhalen en online producten op de juiste relevante en gerichte manier weten te vermarkten. Online leren is bijvoorbeeld een zeer sterk groeiende markt, maar ook online zorgdiensten, die ouderen sneller en beter helpen in het dagelijks leven. De liefde voor het web is er. Het is aan de marketeers van Nederland om hier op de juiste manier mee om te gaan.

Reageer op dit artikel