nieuws

Tweewieler Academy vertegenwoordigd in Week van het Ambacht

Retailing

NIEUWEGEIN – De Week van het Ambacht, die van 16 tot en met 23 april op zes locaties verspreid over het land werd gehouden, was zeer succesvol. De verwachting vooraf was dat er zo’n 4.000 leerlingen zouden komen, maar in de praktijk werden dit er meer dan 7.000.

Tweewieler Academy vertegenwoordigd in Week van het Ambacht

NIEUWEGEIN – De Week van het Ambacht, die van 16 tot en met 23 april op zes locaties verspreid over het land werd gehouden, was zeer succesvol. De verwachting vooraf was dat er zo’n 4.000 leerlingen zouden komen, maar in de praktijk werden dit er meer dan 7.000.

Ook de Tweewieler Academy was vertegenwoordigd in de Week van het Ambacht. De Tweewieler Academy heeft als taak de instroom in de tweewielerbranche te bevorderen en op een niveau te brengen dat beter aansluit op de vraag in het bedrijfsleven.

Wim van Vliet: “De Tweewieler Academy vertegenwoordigde zich tijdens deze week, op verzoek van BOVAG, met een stand om leerlingen, ouders en docenten te vertellen hoe mooi het is in ons vakgebied van motoren, bromfietsen, scooters en fietsen.”

Praktijk
Op de stand stond de nieuwste hybride motor, de Giant Rabobank racefiets en het nieuwste model e-bike en scooter. Van Vliet: “De Tweewieler Academy heeft bezoekers geïnformeerd over tweewielertechniek en het werken met je handen. Waarbij we duidelijk hebben aangegeven dat we een bepaald niveau leerlingen zoeken. Dus geen bandenplakkers, maar vakmensen die kunnen werken met de hedendaagse producten. Met interesse en voldoende motivatie om te werken in onze branche, die enorm groeit en geweldige kansen biedt.”

De motor, scooter en fietsen werden met enthousiasme bekeken. Ook over de ontwikkelingen in de branche en de toekomstperspectieven werd veel gesproken. “Aandacht voor stageplekken en nieuwe instroom was hierbij een item dat met name door docenten naar voren werd gebracht”, licht Van Vliet toe. “Als we goede technici willen hebben in de branche: beter personeel begint bij jezelf.”

Verloting
Iedere dag werd er een verloting gehouden. Leerlingen konden hieraan deelnemen door alle stands te bezoeken en met de verkregen informatie een aantal vragen te beantwoorden. “Aan het eind van iedere dag ontving de winnaar een Giant ATB-fiets. Op de laatste dag werd onder het totaal aantal bezoekers een Kymco scooter verloot. De winnaars waren verrast en erg blij met hun prijzen. Dank aan de sponsors, Giant, Kawasaki, Kymco en Piaggio en Trek”, vertelt Van Vliet.

Reizende voorlichtingskaravaan
Het initiatief van de Week van het Ambacht lag bij het Hoofdbedrijfschap Ambacht met als doel om technische beroepen onder de aandacht te brengen bij jongeren van stukadoors, horlogemakers, modeontwerpers, tot kappers, tegelzetters en tweewielertechnici.

Dit werd ondersteund door gemeente en overheid en het UWV. Zij hebben scholen aangeschreven met het verzoek om naar de regiobijeenkomsten te komen. “Het was een soort reizende voorlichtingskaravaan. Sommige gemeentes hadden zelfs bussen ter beschikking gesteld om leerlingen te halen en brengen.”

Tijdens de week werd de stand ook bezocht door vertegenwoordigers van de vakbond en ook demissionair staatssecretaris Marja van Bijsterveldt bezocht het event. De ambachtelijke presentaties trokken haar aandacht en zij bevestigt de grote betekenis van de ambachtseconomie voor Nederland en het belang voor jongeren om te kiezen voor een gerichte ambachtelijke opleiding. “Vakmensen zijn onmisbaar voor de samenleving. Met een ambachtelijk beroep ben je bijna zeker van een goede toekomst”, aldus Van Bijsterveldt.

Reageer op dit artikel