nieuws

E-bike overleg ETRA en ECF over Europese wetgeving

Retailing

BRUSSEL – Op uitnodiging van ETRA vond recentelijk een ontmoeting plaats tussen ECF en ETRA om van gedachten te wisselen over de herziening van de Europese wetgeving voor elektrische fietsen.

E-bike overleg ETRA en ECF over Europese wetgeving

BRUSSEL – Op uitnodiging van ETRA vond recentelijk een ontmoeting plaats tussen ECF en ETRA om van gedachten te wisselen over de herziening van de Europese wetgeving voor elektrische fietsen.

Eind september 2009 heeft ETRA aan de Europese Commissie een voorstel overgemaakt om de wetgeving voor elektrische fietsen te verbeteren. “Eén element daarin is het voorstel om voor fietsen met pedaalassistentie, die van de homologatieprocedure zijn uitgesloten, het vermogen te verhogen van 0.25 kW tot 0,50 kW,” licht algemeen secretaris Annick Roetynck toe.

Het voorstel wordt gesteund door meer dan zeventig ondernemingen, die actief zijn in de elektrische fietsindustrie, waaronder Flyer, Gazelle, Giant, NuVinci, Riese & Müller, SRAM, Trek en Ultra Motor.
ETRA en deze ondernemingen vinden de aanpassingen nodig om de markt de kans te geven tot volle ontplooiing te komen.

Nu al blijkt 0,25 kW vaak ontoereikend, bijvoorbeeld in heuvelachtige gebieden of voor mensen met overgewicht, driewielers, zwaar geladen fietsen voor postbodes, koeriers en cargofietsen. Dankzij een hoger vermogen zullen deze fietsen in alle omstandigheden perfect kunnen functioneren, wat een veilig en comfortabel gebruik garandeert.

ETRA voorzitter Maurice Manders en Annick Roetynck legden uit dat de markt van elektrische fietsen de laatste jaren enorm in beweging is. In het kader van het Europese Presto-project heeft ETRA recentelijk een Beleidsgids Elektrische Fietsen gepubliceerd waaruit een enorm marktpotentieel blijkt.

“Echter, de huidige regelgeving staat de aanboring van dat potentieel in de weg. ETRA is het zijn leden, de Europese tweewielerdealers, verplicht om te streven naar wetgeving die de markt van elektrische fietsen niet tegenwerkt maar wel stimuleert,” zegt Roetynck.

Daarop herhaalden ECF voorzitter Manfred Neun en algemeen secretaris Bernhard Ensink dat ECF niet wenst af te wijken van het officiële standpunt ingenomen in 2007. Toen besliste de algemene vergadering van de Europese fietsersvereniging dat fietsen met pedaalassistentie tot 25 km/u en een vermogen van maximaal 0,25 kW welkom waren op fietspaden en –stroken.

De twee organisaties concludeerden dat de posities te sterk uiteenliepen om een consensus toe te laten. Het voorstel van de Commissie aan de Raad en het Parlement wordt in de loop van april verwacht.

KLIK HIER voor ETRA-voorstel aan de Commissie en de lijst van bedrijven die het voorstel ondersteunen.

Reageer op dit artikel