nieuws

Biretco investeert half miljoen euro in Formulestrategie 2010

Retailing

HOUTEN – Tijdens de inkoopshow in Houten heeft Biretco-directeur Henk de Vreeze de Formulestrategie 2010 gepresenteerd, waarmee een investering van een half miljoen euro gemoeid is.

Biretco investeert half miljoen euro in Formulestrategie 2010

HOUTEN – Tijdens de inkoopshow in Houten heeft Biretco-directeur Henk de Vreeze de Formulestrategie 2010 gepresenteerd, waarmee een investering van een half miljoen euro gemoeid is.

Het plan stelt de leden in staat private labelfietsen en exclusief voor Biretco geproduceerde A-merk modellen op afroep te laten bestellen. Van voorfinanciering is geen sprake, want ze hoeven pas ná aflevering betaald te worden.

Uitgangspunt van deze aanpak is het strategische onderzoek, dat de BOVAG presenteerde tijdens de BOVAG Tweewielerbranchedag 2006. Henk de Vreeze heeft zich door dit onderzoek laten inspireren.

De vernieuwde aanpak is omschreven in de Biretco Formulestrategie 2010. Daarin wordt gewerkt met een kerncollectie private labelfietsen, die slechts acht modellen omvat. De meeste van deze modellen worden geproduceerd in fabrieken van de Accell Group. Ook Pointer produceert een klein deel.

Daarnaast zijn met Batavus, Gazelle en Sparta afspraken gemaakt over twintig modellen, die exclusief voor Biretco geproduceerd worden, waaronder ook elektrische fietsen. Op de e-bikes is dezelfde margestructuur van toepassing als op de overige fietsen. Deze A-merkfietsen lopen bovendien mee in de jaar-afspraken, die de ondernemers met de fabrikanten afzonderlijk gemaakt hebben.

De private labelfietsen en de exclusieve modellen worden voor de Biretco-leden op voorraad gehouden. Zij hoeven die ook niet voor te financieren, want ze hoeven pas na aflevering betaald te worden.

De voorwaarden waaraan de ondernemer moeten voldoen, zijn te overzien. Zij moeten een mandaat geven voor het aantal fietsen dat zij op jaarbasis gaan afnemen en dat aantal zijn ze verplicht af te nemen. Daarnaast mogen de fietsen niet doorgeleverd worden aan internetverkopers.

“Laat ik niet merken dat ik een van deze modellen op internet tegenkom, want dan hebben we een probleem. Dat accepteer ik niet en dan ga ik maatregelen nemen”, aldus een strijdlustige De Vreeze.

“Wat wij doen is uniek voor deze branche, want u hoeft niet te investeren, niets op te slaan en toch zijn de fietsen binnen twee dagen beschikbaar. Maar dan moet u wel keuzes maken, want we kunnen niet op elke bruiloft dansen.”

De Vreeze prees in dit verband de ondersteuning van Batavus, Sparta en Gazelle, omdat zij bereid zijn de nek voor deze formulestrategie uit te steken.

Reageer op dit artikel