nieuws

Bromfietsbedrijven dreigen dealerschap kwijt te raken

Retailing

AMSTERDAM/BUNNIK – Eind vorige week hebben een aantal bromfietsdealers een brief van BOVAG en RAI Vereniging gekregen waarin ze dringend verzocht wordt om alle activiteiten die betrekking hebben op het opvoeren van bromfietsen of scooters per direct te stoppen. Als ze dat niet doen, wordt het lidmaatschap van de BOVAG opgezegd en zijn ze het dealerschap van bij de RAI Vereniging aangesloten importeurs kwijt.

Bromfietsbedrijven dreigen dealerschap kwijt te raken

AMSTERDAM/BUNNIK – Eind vorige week hebben een aantal bromfietsdealers een brief van BOVAG en RAI Vereniging gekregen waarin ze dringend verzocht wordt om alle activiteiten die betrekking hebben op het opvoeren van bromfietsen of scooters per direct te stoppen. Als ze dat niet doen, wordt het lidmaatschap van de BOVAG opgezegd en zijn ze het dealerschap van bij de RAI Vereniging aangesloten importeurs kwijt.

Deze dealers hebben begin juni ook al een brief gehad waarin werd aangegeven dat ze het ‘Akkoord zelfregulering Bromfietsen’ schenden. Dit akkoord hebben BOVAG en RAI Vereniging in opdracht van hun leden gesloten met het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Volgens die afspraak houden leden van RAI Vereniging en BOVAG zich op geen enkele wijze bezig met het opvoeren of verkopen van opvoeronderdelen voor snor- en bromfietsen. Ook niet via publicaties in de media of op internet.

Afspraken nakomen
Rolf Cech, voorzitter van de Commissie Bromfiets van de BOVAG, vindt het jammer dat de dealers op deze manier aangeschreven moeten worden: “Er rest ons helaas geen andere keus. We moeten ons aan het convenant houden en onze afspraken nakomen. Anders dreigen we een stuk markt in snorfietsen kwijt te raken.” Samen met het ministerie hebben RAI en BOVAG bekeken hoe het aantal verkeersslachtoffers onder snor- en bromfietsers verminderd kon worden. Het ministerie dreigde toen de leeftijd waarop jongeren op een snor- of bromfiets mogen gaan rijden, te verhogen van 16 naar 17 of 18 jaar. RAI en BOVAG hebben dit tegen weten te houden, mede dankzij het genoemde anti-opvoer akkoord. “Bromfietsdealers denken dat het zo’n vaart niet zal lopen. Maar ze moeten zich wel realiseren waar ze mee bezig zijn. Wij moeten als branche echt uitdragen dat we opvoeren niet willen. Het overgrote deel van de dealers heeft hun bedrijf gelukkig al aangepast, het gaat nu nog maar om een klein aantal dealers.”
 

Reageer op dit artikel