nieuws

Batavus oneens met BOVAG-interpretatie GfK-cijfers

Retailing

HEERENVEEN – In een reactie op de door de BOVAG gepubliceerde cijfers, waarvan Tweewieler.nl elders op deze site melding maakt, zegt Batavus-directeur Rob Beset, dat deze feitelijk onjuist zijn. Volgens hem zijn de genoemde Batavus-aantallen in tegenspraak met de werkelijke verkoopaantallen.

Batavus oneens met BOVAG-interpretatie GfK-cijfers

HEERENVEEN – In een reactie op de door de BOVAG gepubliceerde cijfers, waarvan Tweewieler.nl elders op deze site melding maakt, zegt Batavus-directeur Rob Beset, dat deze feitelijk onjuist zijn. Volgens hem zijn de genoemde Batavus-aantallen in tegenspraak met de werkelijke verkoopaantallen.

"De cijfers die BOVAG publiceert zijn gebaseerd op het consumentenonderzoek van GfK Panel Services. Deze steekproef is gebaseerd op 10.000 gezinnen en dan praat je over ruim 5000 fietsen. In een markt waar jaarlijks meer dan een miljoen fietsen verkocht worden, is dat geen representatieve weergave,"  aldus Beset. "Daarom mag je de uitslag van zo’n onderzoek nooit als absolute cijfers presenteren. Dat hebben wij de BOVAG van tevoren ook verteld. Onze werkelijke verkoopcijfers geven een heel ander beeld en dus is een dergelijke publicatie schadelijk voor zowel Batavus als Accell Group."

Beset zegt dat Batavus om diezelfde reden recentelijk ook afscheid genomen van heeft GfK Panel Services. In het verleden produceerden zij jaarlijks cijfers uit een consumentenonderzoek in opdracht van RAI Vereniging en BOVAG.

Aan die samenwerking was al een einde gekomen en volgens Beset is BOVAG op eigen initiatief daar wel mee door gegaan en heeft in dat onderzoek nog een aantal specifieke onderzoeksvragen mee laten lopen. "Omdat de steekproef veel te klein is om het veel te gevaarlijk om daar absolute conclusies aan te verbinden."

In een reactie op de ontstane commotie zegt Theo Hendriksen, key account manager van GfK Panel Services het volgende. “Het is heel goed mogelijk de Nederlandse fietsenmarkt in kaart te brengen op basis van een representatief panel van 10.000 huishoudens. Natuurlijk moet je onderzoeksresultaten op basis van dit consumentenpanel op hun eigen waarde beoordelen. In elk onderzoek waar er sprake is van een steekproef moet er rekening worden gehouden met foutmarges. Bij uitspraken over producten met een lage aankoopfrequentie (zoals fietsen), en indien het een beperkte periode betreft, dient hier rekening mee te worden gehouden.”

Tot slot hebben we BOVAG ook nog om een reactie gevraagd. "BOVAG heeft als één van de speerpunten staan om de leden zo goed mogelijk te voorzien van cijfermateriaal over de branche. Daarvoor zijn we in zee gegaan met de beste cijferleverancier die er op dit moment is in de tweewielerbranche: GfK Panel Services,"  legt Maurice Manders, secretaris afdeling Tweewielerbedrijven uit.

"Na het afhaken van de RAI Vereniging in dit project heeft BOVAG besloten alleen verder te gaan, hetgeen ons de ruimte gaf om ook andere cijfers aan te kopen. Cijfers die leden direct inzicht geven in de markt en die ze kunnen gebruiken in hun eigen bedrijfsvoering. Deze cijfers hebben we via de ledensite van BOVAG aan de leden beschikbaar gesteld. GfK heeft ons meerdere malen verzekerd 100% achter deze cijfers te staan, dus hebben wij geloof in onze cijfers,"  aldus Manders.

Reageer op dit artikel