nieuws

Veel fietsendragers ongeschikt volgens Voertuigreglement

Retailing

EPE – Min of meer bij toeval heeft het management van Twinny Load ontdekt dat een bepaling in het Voertuigreglement veel oude, maar ook nieuwe, fietsendragers ongeschikt maakt omdat ze meestal te smal zijn. Dat heeft incidenteel al tot problemen op de winkelvloer geleid.

Veel fietsendragers ongeschikt volgens Voertuigreglement

EPE – Min of meer bij toeval heeft het management van Twinny Load ontdekt dat een bepaling in het Voertuigreglement veel oude, maar ook nieuwe, fietsendragers ongeschikt maakt omdat ze meestal te smal zijn. Dat heeft incidenteel al tot problemen op de winkelvloer geleid.

Wie een fietsendrager verkoopt aan een klant, zal feitelijk eerst moeten informeren welke auto de klant heeft. Want de breedte van die auto is bepalend of de fietsendrager wel of niet geschikt is. De verlichting van de drager mag namelijk niet meer dan 40 cm van de grootste breedte van de auto verwijderd zijn.

Deze bepaling, artikel 5.18.7 (lid e), dateert eigenlijk al vanaf 1995, maar sinds een aantal wijzigingen, met name in verband met de verplichte mistachterlichten op aanhangers en caravans, is de politie sinds 1 januari 2007 strenger gaan controleren, alleen (nog) niet op de verlichting van de fietsendragers. Volgens die bepaling voldoen veel huidige fietsdragers níet aan de eisen van het Voertuigreglement.

Volgens Dick van Kampen, projectmanager Twinny Load, blijkt in de praktijk dat veel fietsendragers te smal zijn voor de meeste personenauto’s. “We hebben naar de Top 20 van meest verkochte auto’s gekeken en daar bleken slechts twee dragers geschikt te zijn voor de hele Top 20: onze uitschuifbare Twinny Load range van 2007 (alle modellen) en de Thule Euro Classic Pro. Veel gangbare modellen mogen dus gewoon helemaal niet gebruikt worden en enkele modellen passen alleen op smalle auto’s.”

Reageer op dit artikel