nieuws

Fiets tussen € 500,- en € 1.000,- populairst

Retailing

HOOGLAND – Uit een onderzoek van de fietswebsite Fietsen Eén Twee Drie blijkt dat de populairste aanschafprijs van een fiets ligt tussen de € 500,- en € 1.000,-. 42% van de bezoekers heeft een fiets in deze prijsklasse aangeschaft. Daarna volgt een fiets, die tussen de € 1.000,- en € 1.500,- euro kost. 23% kocht een dergelijke fiets.

Fiets tussen € 500,- en € 1.000,- populairst

HOOGLAND – Uit een onderzoek van de fietswebsite Fietsen Eén Twee Drie blijkt dat de populairste aanschafprijs van een fiets ligt tussen de € 500,- en € 1.000,-. 42% van de bezoekers heeft een fiets in deze prijsklasse aangeschaft. Daarna volgt een fiets, die tussen de € 1.000,- en € 1.500,- euro kost. 23% kocht een dergelijke fiets.

Opvallend is dat 13% koos voor een fiets, die meer kost dan € 2.000,-. De toegenomen populariteit van de elektrische fiets zal hieraan mede debet zijn. 11% van de bezoekers koos voor een fiets in de goedkopere prijsklasse: tot € 500,-. Eenzelfde percentage vond een fiets in het duurdere segment (tussen de € 1.500,- en € 2.000,-) weer het aantrekkelijkst.

Fietsenmaker
Uit de resultaten van een ander onderzoek dat Fietsen Eén Twee Drie, heeft gedaan, blijkt dat niet minder dan 84% zijn laatste fiets heeft gekocht bij een zaak die een fietsenmaker als service mee levert. De bezoekers van de fietswebsite konden kiezen tussen de mogelijkheid om te kopen bij een zaak mét fietsenmaker of andere mogelijkheden, maar dan zonder deze service. De fietsenvakhandel én Halfords – die als enige winkelketen eigen fietsenmakers in haar winkel heeft – krijgen verre de voorkeur. 84% koopt zijn/haar fiets bij deze winkels.

Online
Opvallend in het onderzoek is daarnaast dat 5% van de koop van fietsen gebeurt bij particulieren. 4% van de fietsen wordt inmiddels aangeschaft via internet, dat in dit opzicht een stijgende lijn vertoont. Dit blijkt ook uit het toenemende aantal online fietsenwinkels. De tweedehands fietsenzaak levert 2% van de fietsen. De bouwmarkt/supermarkt blijkt bij de bezoekers van de fietswebsite weinig populair. Slechts 1% heeft zijn/haar laatste fiets daar gekocht. En 3% heeft het weer op een andere wijze gedaan. ‘Hoe’ blijft gissen.

Reageer op dit artikel