nieuws

Halfords-advertentie in Telegraaf wekt beroering

Retailing

AMSTERDAM – Een advertentie van Halfords in de Weekend-bijlage van De Telegraaf, afgelopen zaterdag, heeft geleid tot verontwaardigde reacties bij vooral Batavus. In de advertentie maakte Halfords een prijsvergelijking tussen een Union Unica en een Batavus Mambo.

Halfords-advertentie in Telegraaf wekt beroering

AMSTERDAM – Een advertentie van Halfords in de Weekend-bijlage van De Telegraaf, afgelopen zaterdag, heeft geleid tot verontwaardigde reacties bij vooral Batavus. In de advertentie maakte Halfords een prijsvergelijking tussen een Union Unica en een Batavus Mambo.

Volgens de advertentie zijn dit vergelijkbare fietsen, maar wel met een prijsverschil van € 300,-. In een reactie spreekt Batavusdirecteur Rob Beset van een stuitende vergelijking van appels met peren. “Dit onderstreept nogmaals hoe weinig kennis er bij Halfords zit als het om de fietsmarkt gaat.”

Behalve Beset werd ook Willem Buitenhuis (Giant) naar zijn mening gevraagd. Die noemde de prijsvergelijking kort door de bocht: “Alsof je een Skoda met een Mercedes vergelijkt.”

Joost Belt (Gazelle) legt uit waar het prijsverschil in zit. “Plezier in fietsen bereik je door het materiaal zo goed mogelijk te ontwikkelen dat de consument perfect op de fiets zit. Daar hangt logischerwijs een prijskaartje aan.”

Het Telegraafartikel is een opgeklopt verhaal waarin gesproken wordt over een vermeende oorlog in fietsenland. Met uitgekiende marketing herhaalde Halfords het kunstje van een jaar geleden toen het, met een soortgelijke maar minder rechtstreekse prijsvergelijking, Union als nieuw huismerk lanceerde. Toen trok Biretco fel van leer, tot aan de rechtbank toe. Of het nu zo’n vaart zal lopen is de vraag.

Volgens De Telegraaf is Halfords-directeur Paul Burger niet onder de indruk van alle commotie. “Deze manier van adverteren mag van de rechter.”

Reageer op dit artikel