nieuws

Eigen magazijn fietsen voor franchisers Profile ‘de Fietsspecialist’

Retailing

BREDA – Afgelopen maand is het nieuwe, deels virtuele, magazijn van de franchise groep van Profile ‘de Fietsspecialist’ geopend. Doelstelling hiervan is om de huidige logistieke inkoopsystemen voor de detailhandel in samenwerking met leveranciers verder te professionaliseren. Hierdoor zal de retailer uiteindelijk alleen nog maar winkelvoorraad hebben in plaats van volle magazijnen met enorme inkooprisico’s.

Eigen magazijn fietsen voor franchisers Profile ‘de Fietsspecialist’

BREDA – Afgelopen maand is het nieuwe, deels virtuele, magazijn van de franchise groep van Profile ‘de Fietsspecialist’ geopend. Doelstelling hiervan is om de huidige logistieke inkoopsystemen voor de detailhandel in samenwerking met leveranciers verder te professionaliseren.

Hierdoor zal de retailer uiteindelijk alleen nog maar winkelvoorraad hebben in plaats van volle magazijnen met enorme inkooprisico’s. Een hogere omloopsnelheid (waarbij het streven 6 is), onderscheidend assortiment en goede marges moeten leiden tot een meer dan gezonde bedrijfsexploitatie van een Profile ‘de Fietsspecialist’ winkel.

Om dit te realiseren heeft Biretco fors geïnvesteerd in een nieuw bestelsysteem en in voorraden voor de franchisenemers van Profile ‘de Fietsspecialist’. Het aan het bestelsysteem gekoppelde virtuele magazijn is in nauwe samenwerking met Gazelle, Batavus, Koga en Sparta opgezet. De Profile ondernemer kan continu de beschikbare voorraad zien van het gezamenlijke kernassortiment en dagelijks op elk uur van de dag een fiets (per stuk) bestellen. Maandelijks worden de bestellingen van de Profile franchisenemers door Biretco met de leveranciers afgestemd om te toetsen hoe deze zich verhouden ten opzichte van de jaarplanningen die door de Profile franchise ondernemer individueel zijn afgegeven.

Ook voor private labels is een eigen magazijn ingericht. Biretco houdt de private labels (Altra, Avancer en FUJI) voor de Profile franchisenemers op voorraad, zodat de ondernemer niet meer grote aantallen fietsen (beursorders) in één keer geleverd krijgt. Ook hier behoudt de Profile franchisenemer de hoge inkoopmarges en kan hij de private labels dagelijks per stuk bestellen. Men streeft naar een hogere omloopsnelheid (gemiddeld 6).

Het nieuwe inkoopbeleid voor Profile franchise is in nauwe samenwerking ontwikkeld met de Katholieke Universiteit Tilburg, de franchiseraad van Profile ‘de Fietsspecialist’ en het management van Biretco.

Reageer op dit artikel