fotoreportage

FOTO’s Decathlon Apeldoorn

Retailing 464

De eerste Decathlon werd in 1976 geopend in Frankrijk. Sindsdien is de sportretailer gestaag aan het uitbreiden. In Nederland zit de uitrol in een stroomversnelling. In maart 2017 is de 11e vestiging geopend. Een ‘Binnenkijken bij’ Decathlon Apeldoorn.

FOTO’s Decathlon Apeldoorn
Bij het fietsenschap is een kleine werkplaats ingericht waar de fietsen rijklaar worden gemaakt. Pedalen worden vastgezet, en hier kan de klant zich laten opmeten voor de hoogte van zijn zadel en stuur. Foto’s Koos Groenewold

We treffen Kris Bruin, National Sport Manager Cycle Decathlon, bij de Decathlon in Apeldoorn. Kris was hier vestigingsmanager voordat hij overstapte naar de functie van National Sport Manager Outdoor. Sinds een paar maanden is hij National Sport Manager Cycle. Hij geniet er zichtbaar van weer even op ‘zijn’ oude stek terug te zijn.

Usability staat centraal in retailconcept

Bij Decathlon gaat het concept steeds meer richting usability. Dat betekent: alles van 1 sport (of een onderdeel daarvan) bij elkaar. Bij wandelsport is in Apeldoorn een heel gangpad ingericht voor Trekking (meerdaagse trektocht). Met alles wat daarbij hoort; kleding, rugzakken, schoenen, trekkingtentjes, lichtgewicht slaapzakken en matjes, tafeltjes en kookgerei.

Volledige integratie on- en offline

Nederland is het testland voor de integratie van clicks en bricks. Sinds 4 jaar is de sportretailer bezig zijn online strategie vorm te geven. Kris: “Het is voor ons een volledig geïntegreerd concept. Binnen Decathlon praten wij niet over fysiek én online, het is 1 geheel, waarbij we online als versterkend zien voor de fysieke winkels. We zijn ons ervan bewust dat het oriëntatieproces tegenwoordig vrijwel helemaal online plaatsvindt.”

Uitbreiding over hele wereld

Het sportconcern laat een grote ambitie zien in uitbreiding. À la Ikea, is het idee. Niet alleen in Nederland, waar het zoals gewenst nog wil verdriedubbelen in aantal vestigingen. In Duitsland staan ruim 100 winkels gepland. In China groeit Decathlon met ongeveer 2 winkelopeningen per maand. Ook in Mexico, Zuid-Afrika en Australië zijn de sportwinkels te vinden.

Doelgroep

De doelgroep waar de sportketen zich het meest op richt is gezinnen met jonge kinderen. Dit is de groep met het minste besteedbare inkomen. “Nederland is een van de sportiefste landen wereldwijd,” zegt Kris. “Vooral voor de grote groep recreanten hebben wij prima producten.”

Try and Buy

De fietsen staan rijklaar in het rek, met het model erboven. Per model staan in het hoogseizoen ongeveer 6 fietsen klaar om zo mee te nemen. Bij het fietsenschap is een kleine werkplaats ingericht waar de fietsen rijklaar worden gemaakt. Pedalen worden vastgezet, en hier kan de klant zich laten opmeten voor de hoogte van zijn zadel en stuur. Het concept is gericht op zelf vinden en direct meenemen, zoals in een supermarkt.

Lees het volledige artikel over Decathlon in Tweewieler magazine of Tweewieler digitaal magazine.

Foto's

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels