blog

BLOG Wat biedt het regeringsbeleid voor fietsensector?

Retailing 191

Het nieuwe regeringsbeleid geeft prioriteit aan de vorming van nieuwe infrastructuur voor zelfrijdende voertuigen en de daarbij behorende systemen. Want de voorkeur ligt op het milieu en het terugdringen van CO2.

BLOG Wat biedt het regeringsbeleid voor fietsensector?
In het nieuwe kabinetsbeleid wordt te weinig geïnvesteerd in fietsen. Foto Shutterstock, Predrag Sepelj

– Deze blog is aangeleverd door Karel van Nunen, Vanu Consultancy –

Binnen het regeringsakkoord ligt de focus daarom op het autovervoer, want men streeft naar emissieloze auto’s in 2030. Gecombineerd met milieuzones binnen de steden en regulering via parkeertarieven.

Investeren in fietsenstallingen

Wel wordt er ingegaan op het alternatief voor die auto en het openbaar vervoer. Daarbij wordt een beroep gedaan op gemeentes en provincies die gestimuleerd worden om extra te investeren in infrastructuur en voor het openbaar vervoer in fietsstallingen.

Investering onvoldoende

Daarbij wordt een eenmalig bedrag van 100 miljoen beschikbaar gesteld, maar dit is wel echt onvoldoende, want dit is voor de gehele kabinetsperiode van 4 jaar maar 25 miljoen per jaar. Dit zal nauwelijks voldoende zijn om de gevaarlijke punten binnen de fietsstructuur aan te kunnen pakken.

Gemiste kan is fietsenplan 2.0

Dat kan to meer slachtoffers binnen het fietsverkeer gaan leiden. Over stimulering van het woon-werkverkeer per fiets wordt in het geheel niet over gesproken. Dit is duidelijk een gemiste kans ter stimulering. Wel wordt dit een uitdaging voor de tweewielerbranche, van fabrikant tot tweewielerbedrijf.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels