blog

Druk, druk, druk

Retailing 5070

In zijn weblog beschrijft Eugen Uppelschoten hoe je druk kunt zijn zonder dit te verzilveren: “De afgelopen periode heb ik mij weer verbaasd hoe druk we kunnen zijn. Mensen kwamen geïnspireerd terug van vakantie en hadden goede voornemens om meer te gaan fietsen. De fiets werd weer voor school en werk gebruikt.

Druk, druk, druk
Eugen Uppelschoten deelt een handige checklist met u voor meer efficiency op de winkelvloer.

In de eigen bezetting had een collega zwangerschapsverlof en andere waren of gingen nog met vakantie. We moesten alle zeilen bijzetten om alle klanten naar tevredenheid te bedienen. Als ik terugkijk naar de omzet van de afgelopen periode, dan valt die tegen gezien de drukte die we ervoeren.

Alles goed verzilveren

Dit is een herkenbaar fenomeen. Je kunt ook te druk zijn om alles goed te verzilveren. En dat is balen. De oplossing is goed plannen en anticiperen op mogelijke drukte. Dat klinkt simpel maar is makkelijker gezegd dan gedaan. Medewerkers alleen maar in de winter met vakantie of een blik studenten op trekken om te komen helpen is geen optie.

Neem de regie

De grootste winst is te boeken in “sturen”. De regie nemen in alles wat je doet. Met een mega focus en doelgerichtheid elk klantcontact optimaliseren. Goed vragen en doorvragen. Als je dat beheerst, is het verrassend om te zien hoe vaak de druk van de ketel kan. Dat er eigenlijk helemaal niet zo’n haast bij is, dat een alternatief ook heel goed is of nog beter. Met al onze goede intenties om het klant naar de zin te maken laten we onszelf heel vaak leiden en verliezen we de regie, leggen onszelf onnodig veel druk op.
En dus gaan we aan de slag. Als we met het hele team de kunst van het nemen van de regie  beheersen, wordt iedereen daar beter van.  

Reageer op dit artikel