blog

Van de Winkelvloer: Click versus Brick

Retailing

Eugen Uppelschoten over Clicks&Bricks: ‘Als het om het kopen van spullen gaat heeft de consument twee opties. Op internet voor een lage prijs versus in een fysieke winkel tegen een hoge prijs. Er zijn uitzonderingen maar in het gros van de gevallen is dit waar het op neer komt. Click op internet versus Brick de fysieke winkel.’

Van de Winkelvloer: Click versus Brick
Eugen blogt over de Clicks versus de Bricks.

De consument is zich heel goed bewust van verschillen in prijs op beide kanalen. Zij kiest waar ze wat koopt op basis van een heleboel zaken. Denk daarbij aan: het soort aankoop, het tijdstip, de mate van toegevoegde waarde, de motivatie om iets aan te schaffen, mate van afhankelijkheid en de beschikbare tijd.

Prijsverschil mag niet te groot zijn

Wanneer de consument het liefst kiest voor de voordelen van Brick is er ook het besef van een lagere prijs van Click. En dit wordt een probleem zodra het verschil in prijs tussen Click en Brick groter wordt. Voor een te groot prijsverschil gaat de consument, die eigenlijk liever voor Brick gaat, toch naar Click. En helaas is bij veel producten het laatste het geval. Dat is uiteraard jammer voor de fysieke winkel maar vooral jammer voor de consument die eigenlijk liever andere meerwaarde wil, of zelfs nodig heeft, dan de meerwaarde die zij krijgt bij de laagste prijs.

Eerlijk margestelsel

De oplossing is simpel. Het verschil in prijs mag niet extreem zijn. Maar hoe gaan we dat verschil normaliseren? Ook die oplossing is simpel. Zorg voor een eerlijk margestelsel. Nu krijgt de laagste prijs leverancier de hoogste marge omdat de marge wordt bepaald op volume. En dat is raar. Marge zou een eerlijke en passende vergoeding moeten zijn voor de waarde die de reseller aan het product toevoegt. Dat is wel zo eerlijk.

Margebeleid op de schop

Als de leverancier de gebruiker van haar producten, de consument in de gelegenheid wil blijven stellen om te kopen bij Brick? Dan moet ze nu gaan schakelen en haar margebeleid op de schop doen. Simpel toch!?

Reageer op dit artikel