blog

Fietsbranche: wat een geweldige kansen

Retailing

Het seizoen loopt op z’n einde en ik stap in de spreekwoordelijke helikopter om vervolgens eens goed te kijken naar ons winkeltje en de fietsbranche. Al beschouwend naar beneden kijkend zie ik allerlei zaken die mijn aandacht trekken. Heel even stokt mijn adem en voel ik dat mijn hartslag omhoog gaat. Ik krijg het een beetje warmer en ik weet gelijk waardoor het komt.

Fietsbranche: wat een geweldige kansen
Als het lukt om in deze branche met ons team en met onze klanten succesvol te blijven, zijn we heel onderscheidend. Dus wat schuilt er in deze situatie een geweldige kans om uniek te zijn.

Beneden mij zie ik klanten die steeds kritischer worden. Ze willen volledig op hun wenken bediend worden en staan zeer kritisch tegen over prijs. Veel klanten begrijpen bijvoorbeeld niet waarom er zelfs producten zijn die voor hen zelf goedkoper in te kopen zijn op internet dan dat ik ze kan inkopen bij mijn leverancier.

Ik zie het schoolplein van onze kinderen, daar staan veel fietsen die niet bij fysieke winkels gekocht zijn. Ik word aangesproken door bekenden die zich verbazen over de prijsverschillen. Ze vinden het oneerlijke concurrentie of ze denken dat wij te veel geld verdienen.

Daar beneden zie ik leveranciers die de marges en overige condities verslechteren. Leveranciers die met vaak ingewikkelde- en vrijwel altijd tijdrovende garantie en retour procedures werken. Ik zie leveranciers die heel strikt garantie toepassen waar voorheen coulance werd gegeven. Leveranciers die niet (op tijd) kunnen leveren. Ik zie leveranciers die A zeggen en B doen.

Ik zie een huurbaas die denkt dat winkels nog steeds zoveel waard zijn als 10 jaar geleden en de huur niet wil aanpassen. Ik zie dat mijn automatiseerder zijn best gaat doen om binnen 72 uur een vraag te beantwoorden. Ik zie een overheid die het MKB nog steeds als melkkoe lijkt te zien. Ik zie de politie die fanatiek op het online inkoopregister zit. Ik zie dat er een hoger beroep komt van het PMT aangaande de pensioenpremie verdeling. Ik zie dat de arbeidsvoorwaarden minder flexibel worden.

Daar beneden blijven maar dingen oppoppen. Het zijn er te veel om in één column te stoppen. Ze zorgen ervoor dat mijn hartslag nog wat hoger blijft en ik het nog steeds een beetje warm heb. Ik weet wat er bij ons onder aan de streep over blijft en denk goed te weten wat we ervoor moeten doen om te zorgen dat klanten naar ons (blijven) komen en ons de omzet te (blijven) gunnen. Ik ben echter bezorgd of de investeringen die we daarvoor doen blijven opwegen tegen de baten. Ik zie én voel dat er een grens in zicht komt.

Ik ga weer rechtop zitten, kijk naar voren in plaats van naar beneden en besef één ding: als het lukt om in deze wereld met ons team en met onze klanten succesvol te blijven in de fietsbranche dan zijn we heel onderscheidend. Dus wat schuilen er in deze situatie geweldige kansen om uniek te zijn. En wat een perspectief is dat!

Reageer op dit artikel