blog

Je kunt er gek van worden

Retailing

De ene klant komt binnen, weet wat hij wil en slaagt binnen afzienbare tijd. De andere klant blijft twijfelen, blijft maar terugkomen en blijft uiteindelijk weg zonder wat gekocht te hebben. De ene klant laat ons voelen dat hij tevreden is, de andere klant stelt zich stoïcijns en afstandelijk op. De ene klant wil zich verbinden, bij ons horen. De andere klant wil geen persoonsgegevens achterlaten en anoniem geholpen worden.

Je kunt er gek van worden

De ene klant wil z’n fiets gewoon goed gerepareerd hebben en ziet achteraf wel wat de kosten bedragen. De ander wil vooraf een prijsopgaaf met twee cijfers achter de komma. Je kunt er gek van worden.
De ene klant is de andere niet. Dat was altijd al zo en zal altijd zo blijven. En dus is er niet één manier om klanten te helpen. Toch is er wel één gouden motto. Vraag & Luister! De meesten van ons willen zo graag vertellen hoe het zit. Bewijzen dat je de specialist bent. De regie houden of juist dienstig zijn. En dus praten we maar, en praten en praten. Echter, als je echt iets voor je klanten wilt betekenen, dan moet je er achter zien te komen wat ze echt willen en wat ze drijft. Stel daarom een vraag, luister naar het antwoord en vraag eventueel door totdat je het zeker weet.
Je zult zien dat het helemaal niet zoveel uitmaakt hoe de klant zich in eerste instantie opstelde. Je maakt echt contact en dus voelt de klant zich begrepen en gehoord. De kans op een succesvolle verkoop neemt toe en je krijgt gegarandeerd waardevolle informatie waar je jouw voordeel mee kunt doen.

Reageer op dit artikel