blog

Fans? Ik wil ambassadeurs!

Retailing

Tijdens de branchedag was één van de vragen waar over gebrainstormd moest worden ‘Hoe maak je van een klant een fan?’ Het viel mij op dat er vooral over de werkplaats en goede service werd gesproken. Belangrijke zaken, maar meer dan een trouwe klant levert het in mijn optiek niet op. En eigenlijk wil ik zelfs meer dan een fan. Ik wil een ambassadeur!

Fans? Ik wil ambassadeurs!

Iemand die graag onderdeel is van mijn fan schare, zich er mee verbonden voelt vanwege een gedeelde passie, maar vervolgens ook mijn verhaal, mijn concept ongevraagd en zonder tegenprestatie uitdraagt in zijn/haar eigen sociale netwerk.
Als ik naar mezelf kijk: ik word fan van een merk of winkel die een bepaald gevoel bij me opwekt. Maar als ze me écht raken, dan kan ik zo maar een ambassadeur worden. Haarsnijder/Barbier Schorum in Rotterdam is daar een goed voorbeeld van. Ze verstaan hun vak, maar het is de beleving en het verhaal dat ze uitdragen wat me zo aanspreekt . Dat maakt dat ik er bij wil horen, dat ik ze volg op social media en er in mijn vriendengroep over praat.
Ambassadeurs creëer je op verschillende manieren maar het begint bij een gedeelde passie. Dit jaar organiseer ik voor mijn trouwste klanten en fans een fietsreis. Een speciale editie van Team Kester2Wielers neemt deel aan de L’Eroica in Toscane en stapt op de vintage pedalen in de uitdaging van die historische tocht. Niet om te racen maar om te genieten, om door te zetten als het moeilijk is en elkaar een schouderklop te geven als het is gelukt. Kortom: ik laat ze ‘mijn’ fietswereld zien en vertel ze zo mijn verhaal.

Reageer op dit artikel