blog

Top 5 voornemens 2014

Retailing

Een nieuw jaar beginnen we traditiegetrouw vaak met een goed voornemen. Dat roept al snel het beeld op van nicotinepleisters en een boek van de nieuwe dieetgoeroe. Dat soort voornemens laat ik graag aan me voorbij gaan, maar op zakelijk gebied heb ik zeker een aantal ideeën die ik in de praktijk wil brengen. Noem het een voornemen of een plan maar dit is mijn top 5 voor 2014:

Top 5 voornemens 2014
Jeroen van Kester en zijn top 5 van goede voornemens voor 2014.

1. Cross retail implementeren

Tijdens het KCU-event zijn we uitgenodigd deel te nemen aan de pilot voor cross-retail oplossing van Kruitbosch. Die kans hebben wij met beide handen aangegrepen. Het stelt ons in de gelegenheid op efficiënte wijze een online shop in de fysieke winkel te kunnen presenteren. Daarmee vergroten we ons assortiment, zonder er voorraden voor aan te moeten leggen.

2. Service-adviseur in de werkplaats

In ons streven ook de werkplaats steeds verder te professionaliseren, hebben we een service-adviseur aangesteld in de werkplaats. Zijn rol: fungeren als centraal aanspreekpunt voor klanten en de planning verzorgen. De monteurs kunnen zo ongestoord aan het werk blijven, wat de productiviteit ten goede komt.

3. In gesprek blijven met leveranciers

Ook in 2014 ga ik graag met mijn leveranciers in gesprek om te kijken waar nog verbetering mogelijk is in onze samenwerking. Eén onderwerp kan ik vast verklappen: de afhandeling van garanties. Ik zie kansen om dit anders te organiseren en zo de lasten eerlijker te verdelen.

4. Kosten besparen

Bij een blijvend laag consumentenvertrouwen is het belangrijker dan ooit ook te (blijven) kijken naar de kosten. En soms is dat makkelijker dan je denkt. Ik maak bijvoorbeeld alleen gebruik van freeware voor mijn digitale communicatiemiddelen. Geen dure software, maar gewoon open source!

5. Op zoek naar nieuwe branchevreemde producten

Affiliate marketing is een belangrijke ontwikkeling in de retail. Ik ben vorig jaar begonnen met een collectie Barts winteraccessoires (mutsen, sjaals, wanten). Het is zo succesvol dat wij op zoek gaan naar een aanvullend lifestyle product waarmee we een nieuwe doelgroep kunnen aanboren. Belangrijke voorwaarde: het product moet passen binnen je assortiment  (voor ons is lifestyle en mode de bindende factor) en mensen moeten weten dat je het verkoopt.
Met vijf voornemens heb ik al een mooie start gemaakt met mijn jaarplan. Ben benieuwd naar jullie plannen of voornemens voor 2014. Laat u ze achter in een reactie?

Reageer op dit artikel