blog

Garantie of betrouwbare fietsen

Retailing

Een van mijn klanten kocht een prachtige e-bike. Gelukkig heeft deze mevrouw twee jaar garantie op haar fiets want zij blijkt een fiets te hebben aangeschaft waar steeds wat mee is. Tijdens de garantieperiode wordt het probleem steeds opgelost. Maar nadat de garantietermijn verstreken is, verandert er op slag iets in de houding van de fabrikant; die geeft geen thuis meer.

Garantie of betrouwbare fietsen
Nadat de garantietermijn verstreken is, verandert er op slag iets in de houding van de fabrikant; die geeft geen thuis meer. De fabrikant verschuilt zich achter leveringsvoorwaarden, en wet- en regelgeving.

De fabrikant verschuilt zich achter leveringsvoorwaarden, en wet- en regelgeving. Hiermee lijkt de fabrikant geen waarde meer te hechten aan een tevreden klant. En, de fabrikant voelt zich blijkbaar ook geenszins verantwoordelijk voor het feit dat er een inferieur product is geleverd. Hier begrijp ik geen snars van: alles hoort in onze branche toch te draaien om tevreden klanten?

Fabrikant niet geïnteresseerd in tevredenheid klant of afnemers

Het wordt – wat mij betreft – de hoogste tijd dat de fabrikant anders gaat kijken! Als je als fabrikant niet geïnteresseerd bent in tevredenheid van je klanten en afnemers/retailers, ben je vast alleen maar bezig met eigenbelang en winstmaximalisatie voor de korte termijn. Dat is wat de hedendaagse consument en retailer slecht trekt. Dus beste fabrikant, gaat u alstublieft terug naar de vraag waarom u denkt dat u met uw fietsen iets toevoegt. Zodra u dat helder heeft, wordt het tijd dat u daar een passend (garantie)beleid op formuleert. U kunt natuurlijk ook besluiten om per direct alleen nog betrouwbare fietsen te leveren. Dan hoeven u en ik het niet meer over garantie te hebben. U zult zien dat het hele tevreden klanten en retailers oplevert en dat daardoor uw winst pas echt toe zal nemen. Tevreden klanten, daar wordt iedereen rijker van!

Reageer op dit artikel