blog

Etaleren doe je zelf

Retailing

In mijn vorige blog heb ik al stil gestaan bij het standpunt dat een winkel niet te vol moet staan. Maar los van de aantallen: hoe presenteer je een collectie zodat het de aandacht van je klanten trekt en hen helpt bij hun oriëntatie en keuze? In deze blog sta ik er uitgebreider bij stil want er is nog een wereld te winnen en bovendien kun je er kosten mee besparen.

Etaleren doe je zelf
'Een winkel moet niet een paar keer per jaar maar elke dag netjes zijn.'

Schuiven met je fietsen en alles netjes neerzetten doe je anno 2013 natuurlijk gewoon zelf. De belangrijkste reden: een winkel moet niet een paar keer per jaar maar elke dag netjes zijn. Ik loop dagelijks even door mijn winkel om alles netjes te zetten. Ook de aankleding voor etalages verzorgen wij vaak zelf: Tour de France? Wat stokbrood van je lokale bakker en een paar flessen wijn doen al een hoop! Back to school? Kaft een paar boeken en je bent al een heel eind op weg zonder dure ‘versieringen’. Kijk vooral ook eens wat je van winkeliers in je omgeving kunt gebruiken en vice versa!

Beperkte productinformatie

Hang vooral geen opvallende (prijs)kaartjes aan het stuur. Behalve dat dit rommelig staat, vind ik het belangrijk dat klanten de fietsen zelf bekijken en niet vervallen in het ‘scannen’ van prijskaartjes. Op prijs gaan we het toch niet winnen van internet en onderzoek wijst uit dat klanten in de winkel vooral behoefte hebben aan aspecten die ze op internet niet vinden: een prettige omgeving om in te winkelen, beleving en een verkoper die de klant kan helpen bij zijn keuze.

Durf te wisselen

Ook zonder grote investeringen kun je de winkelpresentatie af en toe prima omgooien. Als u deze column leest heb ik net een grote wissel achter de rug: de hele winkel is in één avond op zijn kop gezet. Op die manier verras ik mijn klanten en heb ik meteen gelegenheid andere productgroepen (extra) in de spotlights te zetten.
Om eerlijk te zijn; je bent nooit klaar met je winkelpresentatie. Ik ook niet. Ik blijf altijd kijken hoe ik de beleving kan vergroten. Daarom heb ik een aparte Brooks corner ingericht en ben ik aan de slag met (digitale) instore communicatie. Voor de langere termijn heb ik een aparte dames- en herenafdeling op de wensenlijst staan. Die vergt alleen even wat meer voorbereiding!

Reageer op dit artikel