blog

Een goed verhaal dat mensen (ver)bindt

Retailing

“White gravel crunches pleasantly underneath your steel frame as you roll over the beautiful Tuscan countryside. Hilltops are dotted with ancient villas, vineyards and small villages….. Giants like Coppi and Bartali travelled these very same roads.”

Een goed verhaal dat mensen (ver)bindt

Met deze tekst werden wij uitgenodigd deel te nemen aan L’Eroica 2013, een vintage toertocht door de heuvels van Toscane. Over onverharde wegen, langs kastelen, wijngaarden en door kleine dorpjes. Meedoen mag alleen als je aan de start kunt verschijnen met een (race)fiets van vóór 1987, inclusief alle – beperkte – techniek van toen.
Wat me onmiddellijk greep was de mystiek waarmee deze toertocht wordt omgeven. Historisch besef, zowel wat de sport betreft als het culturele erfgoed van omgeving en landschap. De tocht is bedoeld om mensen mee te nemen in een stukje geschiedenis en ze daarmee bewust te maken van de waarde van iets wat we als vanzelfsprekend beschouwen. Dit verhaal geeft het evenement een extra dimensie en maakt dat mensen er graag onderdeel van willen zijn. Een community is geboren.

Brooks hoofdsponsor

Het verbaast me dan ook niet dat Brooks England een van de hoofdsponsors van dit jaarlijkse evenement is. Als hun gast mochten wij niet alleen deelnemen aan L’Eroica, maar hebben we ook een unieke blik achter de schermen van deze organisatie gekregen. Met de missie “We are custodians of the legacy of John Boultbee Brooks (‘we zijn hoeders van de nalatenschap van John Boultbee Brooks’, de oprichter van Brooks England) zetten zij hun activiteiten in een schitterend verwoord perspectief.

Verhaal waarmee mensen zich kunnen identificeren

De mystiek waarmee L’Eroica wordt omgeven is ook bij Brooks England voelbaar: er gaat een verhaal achter schuil. Een authentiek verhaal wat recht doet aan het verleden maar ook richting geeft voor de toekomst. En het zijn precies deze authentieke verhalen waar mensen zich mee verbonden voelen. Waar zij zich mee kunnen identificeren. In de marketingcommunicatie hebben zij de waarde van ‘storytelling’ al begrepen. Merken als Nike hebben een chief ‘storyteller’ in dienst met geen andere taak dan te zorgen dat het merk in de vorm van verhalen gestalte krijgt, waar mensen zich door kunnen laten inspireren, motiveren en soms misschien ook troosten.
L’Eroica en Brooks laten beiden zien dat een goed verhaal mensen bindt. En die binding is een belangrijk ingrediënt voor het bouwen van een community. Dus…. doe je voordeel met de verhalen die er ongetwijfeld binnen je organisatie zijn!

Manon van Kester

Kester2Wielers en Kester Retail Advies

Reageer op dit artikel