blog

Geneuzel in de kantlijn en uitstel van executie

Retailing

Aan alle kanten merk ik dat ‘we’ het allemaal niet zo breed hebben. Omzetstijgingen blijven uit en de kosten stijgen door. De bandbreedte om nog wat te blijven verdienen wordt steeds smaller. De retail heeft het zwaar en bij de gemiddelde leverancier/fabrikant is het niet anders. Iedereen probeert binnen de huidige brancheopzet er het beste ervan te maken en zijn of haar bedrijf gezond te houden.

Geneuzel in de kantlijn en uitstel van executie

De leverancier kort op marge, krikt levels op, verhoogt verzendkosten, vermindert de betalingskorting, bespaart op specificaties of vraagt om meer inkoopcommitment. De dealer met visie investeert in zijn eigen winkel om nog de gunst van de consument te blijven verdienen. Dit kost serieus geld terwijl hij minder marge aan de inkoopkant krijgt en gemiddeld minder marge aan de verkoopkant kan vangen. Je hoeft geen econoom te zijn om te begrijpen dat daar de schoen wringt. Ik vraag mij daarom af of het niet de hoogste tijd wordt voor radicale veranderingen.

Markt nu productie gedreven

Einstein zei ooit Onze werkelijke problemen kunnen niet worden opgelost op hetzelfde niveau van denken waarop we ze hebben gecreëerd.” Het wordt dus hoog tijd om door een andere bril te kijken. Voordat we dat gaan doen is het goed te beseffen wat de basis is van wat we met z’n allen aan het doen zijn. De fiets en daarmee het fietsen werd ooit uitgevonden omdat de uitvinder ergens in geloofde. Hij geloofde dat fietsen een betekenisvolle verrijking kan zijn voor de mens. De hele markt die van daaruit is ontstaan diende om fietsers te bedienen in hun behoeften. De markt anno nu is echter een productie gedreven systeem geworden dat afhankelijk is van volume. Nu groei uitblijft en krimp aan de orde is staat de boel onder hoogspanning.
De problemen die daaruit ontstaan oplossen binnen de kaders waarin ze zijn ontstaan heeft volgens Einstein geen zin.  Dus per direct stoppen met wat er sinds de crisis gebeurt: optimaliseren, kaasschaven en oppoetsen. Dat is allemaal geneuzel in de kantlijn en uitstel van executie. Laten we het echt anders gaan doen.

Vraag centraal stellen in plaats van aanbod

Hoe? Laten we beginnen om vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen en de vraag centraal te stellen in plaats van het aanbod. Laten we stoppen modellen te veranderen om het veranderen omdat we er een nieuw modeljaar aan willen hangen. Laten we elk model z’n eigen levensduur gunnen. De één een paar maanden, de ander een paar jaar. De vraag bepaalt, niet het aanbod. Collecties worden daarmee dynamisch en er vindt geen kapitaalvernietiging meer plaats die voortvloeit uit het opruimen van overjarige modellen. Fabrikant/importeur en retailer kunnen het geld dat ze daarmee besparen investeren in de kwaliteit van hun producten en bedrijfsvoering/dienstverlening.

De consument gaat steeds meer waarde hechten aan kwaliteit op dat vlak (en aan transparantie, duurzaamheid en eerlijkheid). Als we onszelf als branche nu niet omvormen dan raken we de consument kwijt.
Sommige fabrikanten zetten gelukkig heel moedig de eerste stapjes. Retailer u doet er dus slim aan om de leverancier die op dit vlak pioniert te belonen met uw commitment en fabrikant u doet er dus slim aan om niet achter te blijven. Laten we met z’n allen verandering mogelijk maken en onszelf daarmee bestendig maken voor de toekomst. Laten we niet emmeren over de uitvoering, maar elkaar inspireren en overtuigen dat het anders moet en kan. Dan is de uitvoering louter een logisch voortvloeisel.

Reageer op dit artikel