blog

Automatiseren doe je zo

Retailing

Om al onze producten eenduidig en up-to-date in onze artikeldatabase te krijgen is een serieuze tijdsinvestering. Waarom we er al jaren zo ongelooflijk veel tijd in steken is omdat we er keihard in geloven. We kunnen door ons geautomatiseerd voorraadbeheer op elke gewenst moment met een druk op de knop onze voorraad aanvullen.

Automatiseren doe je zo

We kunnen tevens direct bestellingen voor klanten mee laten lopen en we kunnen goed zien wat er in ons bedrijf gebeurd. Dat is handig voor omzet en marge optimalisatie en gebruiken we om de juiste inkoopkeuzes te maken. Maar wat kost het een hoop tijd om te automatiseren!

Centraal artikelbestand

Toen Wim van Vliet als voorzitter van BOVAG het idee voor een centraal artikelbestand initieerde, was ik gelijk enthousiast. Stel je toch eens voor dat alle data altijd eenduidig en up-to-date is en zomaar voorhanden. Dan hoeven we het alleen nog te beheren en kunnen we er direct me aan de slag. Altijd de juiste omschrijvingen, alles kunnen vinden, de juiste prijzen, de juiste barcodes, ik waande me in het paradijs. Ik zette mijn enthousiasme in voor dit initiatief en werd al snel een illusie armer. Alle branchepartijen die aan tafel schoven, hadden allemaal zo hun eigen ideeën en wensen. Voor de ene partij was elke punt en komma relevant en voor de ander helemaal niet. Er was ook veel wantrouwen, wat gebeurt er met de data, wie kan er bij?
En zo werd iets dat eenvoudig leek een mega klus. Zelden heb ik mij zo in iets vergist. Het duurde jaren. Een aantal keren werden we ingehaald door de realiteit. De technologische mogelijkheden veranderden en voortschrijdend inzicht maakte dat bestaande afspraken moesten worden herzien. Men wachtte ook een beetje op elkaar. Maar gelukkig gingen relevante winkelautomatiseerders hun systemen aanpassen op het platform en gingen de DST leveranciers en Bike Totaal en Biretco intern hun systemen aanpassen om met het platform te kunnen communiceren.

Stichting Digitaal Samenwerken Tweewielerbranche

En zo werd het idee van een centraal artikelbestand een stichting. De stichting DST, Digitaal Samenwerken Tweewielerbranche. Enerzijds met goed doordachte afspraken omtrent alle data die we nodig hebben in de branche om snelheid in de keten te houden. Anderzijds een digitaal platform via waar alle data-uitwisseling tussen de verschillende partijen plaats kan vinden. Als een leverancier nu een verpakking wijzigt en daarmee de barcode verandert, dan heeft iedereen die aangesloten is op het platform, direct die informatie. Zodat u altijd over de juiste en volledige informatie beschikt.

In paradijs beland?

Zijn we daarmee in het paradijs beland? In ieder geval in een beetje paradijs. De afspraken zijn er, het platform, de infrastructuur is aangelegd. Er is een hoop mogelijk nu die basis er is. Het is een eerste stap (een hele grote) en er ligt nu een hele nieuwe wereld aan mogelijkheden open. Het platform maakt het mogelijk om verder te gaan samenwerken met uw leveranciers. U kunt nu gemakkelijk mee met Het Nieuwe Winkelen. U bent minder tijd kwijt aan inloggen bij leveranciers, bestellingen doen, website data beheren etc. en u kunt meer tijd besteden aan koning klant. En het mooiste van dit alles is dat we als branche, u en ik, allemaal eigenaar zijn en blijven van de data. Het is van ons! We hebben het in eigen hand dus laten we aan de slag gaan en zorgen dat consumenten in alle opzichten onze winkels blijven vinden. Ga ervoor!
Met sportieve groet,
Eugen Uppelschoten

Reageer op dit artikel