blog

Van clicks naar bricks

Retailing

Er is veel te doen over de verschuiving van verkoop via ‘stenen huisjes’ naar online. Zo doet Cube nu veel stof opwaaien door ook fietsen te leveren aan één van de grootste online aanbieders van sportartikelen in Nederland. De reacties van winkeliers met een fysieke winkel zijn over het algemeen negatief en dat is best te begrijpen. Maar ik zie zeker geen reden tot wanhoop.

Van clicks naar bricks

Zoals ik in mijn vorige blog schreef over keten-omkering zie ik hier en daar ook al een omkering in de keuze van het retailkanaal door leveranciers. Zo zijn er veel (jonge) bedrijven die ooit begonnen zijn met pure internetwinkels als primaire of enige distributiekanaal. Deze partijen zijn nu hard op zoek naar onze ‘stenen huisjes’ waar ze hun producten kunnen showen. Ik vind dit wel een mooie ontwikkeling; het keert zich dus eigenlijk weer om.

Toevallig of niet sprak ik vandaag iemand van zo’n bedrijf. Werkzaam in een totaal andere branche en een aantal jaar geleden gestart met alleen online dealers. Hun ambitie is een grotere aanwezigheid in fysieke winkels. Als extra distributiekanaal, maar vooral ook om klanten vaker spontaan met de producten in aanraking te brengen en hen ook de gelegenheid te bieden de producten te zien en te voelen voor ze tot aankoop overgaan.

En ze zijn bereid daar best ver in te gaan. Zo is het bijvoorbeeld bespreekbaar (tijdelijk) lagere verkoopprijzen te hanteren dan online. Uiteraard met behoud van de marge voor de retailer. Voorwaarde hiervoor is wel dat deze winkeliers de aangepaste verkoopprijs niet communiceren op hun website. Daar moest ik wel even om lachen. In datzelfde dilemma zaten we een jaar of vijf geleden ook, maar toen in de omgekeerde situatie: we waren nog midden in de transitie van offline naar online.

Uit een recent onderzoek van Marketingprofs is gebleken dat tieners op brede schaal steeds liever in-store dan online winkelen; hun uitgaven in-store stijgen ten aanzien van de online aankopen. Een belangrijke ontwikkeling lijkt me, want dit is onze volgende generatie klanten! Zij vinden in de ‘bricks’ iets wat ze in de ‘clicks’ niet vinden: beleving. Online is lange tijd gezien als het nieuwe goud. Ik hoop echter dat leveranciers de fysieke winkels niet te snel de rug toekeren. Er zijn kansen genoeg, mits we met elkaar samenwerken. Om te zorgen dat we de behoefte van de klant vervullen: een leuke koopBELEVING bieden.  En beste retailers: hiervoor zijn we echt zelf aan zet!

Jeroen van Kester
Kester2Wielers
www.kester2wielers.nl

Klik hier voor meer blogs van Jeroen van Kester op zijn eigen website.

Reageer op dit artikel