blog

Oplossing voor lage omloopsnelheid?

Retailing

(Door een fout is het Commentaar van hoofdredacteur Jack Oortwijn op pagina 5 van de april editie van Tweewieler niet geheel juist weergegeven. Hier volgt de juiste tekst).

Oplossing voor lage omloopsnelheid?

Gaat het er echt van komen? Gaan de grote merken just-in-time hun fietsen aan u leveren? Gaan ze echt werk maken van het vinden van een oplossing voor iets wat al decennia de achilleshiel is van de vakhandel? Natuurlijk doel ik daarmee op de omloopsnelheid van uw fietsenvoorraad. Die ligt bij de fietsenvakhandel bijzonder laag vergeleken met andere retailsectoren.

Wat er aan de hand is met betrekking tot het just-in-time fietsen leveren, is het volgende: tijdens de vorige maand gehouden Taipei Cycle Show hebben diverse belangrijke branchegenoten – waaronder Accell topman René Takens – een pleidooi gehouden voor ketenflexibilisering. Dat moet ertoe leiden dat fietsfabrieken hun productie beter kunnen afstemmen op de vraag. Met name omdat zij door die ketenflexibilisering sneller de onderdelen geleverd krijgen die ze nodig hebben voor het maken van de juiste, goed verkoopbare modellen.

Die onderdelen (inclusief frames) moeten de fabrikanten nu meer dan zes maanden voor de fiets-productiedatum bestellen in het Verre Oosten. Omdat de vakhandel steeds minder voor-ordert in het najaar, wordt het lang van tevoren bestellen van die onderdelen voor de fabrikanten steeds meer een gok. En er zijn fabrikanten bij die daar flink leergeld voor hebben moeten betalen. Met name in de vorm van voorraden modellen die in het late najaar dreigden overjarig te worden en dus met fikse extra kortingen de handel in moesten.

Het zal duidelijk zijn dat de maatregelen waar fietsfabrikanten nu op aansturen niet in eerste instantie zijn gericht op het verbeteren van uw omloopsnelheid. Dat is een gunstige bijkomstigheid die de sector alleen maar verder zal professionaliseren. Waar het de fietsfabrikanten vooral om gaat, is het beter afstemmen van hun productie op uw vraag.

Hoe dat gestalte moet krijgen, is al bedacht door de auto-industrie én door de fietsindustrie in China. In het Noord Chinese Tianjin hebben Giant en Merida onlangs enorme fabrieken geopend die meer dan een miljoen fietsen per jaar produceren. De onderdelen die zij voor die productie nodig hebben, worden gemaakt door fabrieken die in ook in Tianjin zijn gevestigd. Die leveren de onderdelen op nauwkeurig vastgestelde tijdstippen per dag aan. De auto-industrie opereert al jaren zo. En is daardoor zo flexibel dat Volkswagen, BMW, Peugeot en alle anderen in staat zijn hun auto’s per individuele order te produceren. Gaat dit ooit ook met fietsen gebeuren?

Reageer op dit artikel