blog

Lang leve de crisis!

Retailing

Het is crisis en het lijkt er niet op dat het snel heel veel anders gaat worden. We maken allemaal onderdeel uit van een groter systeem waarin de dingen gaan zoals ze gaan en we hebben er geen invloed op. Het lukt de overheid maar niet om de crisis op te lossen, want de crisis is te groot, de crisis is Europa of sterker nog, de westerse samenleving. We zijn afhankelijk en moeten het beste er maar van maken. We halen de broekriem aan en wachten op betere tijden. Toch?

Lang leve de crisis!

Verbaast u zich er ook over dat het om ons heen alleen maar gaat over ellende en bedreigingen? Ik hoor maar bar weinig over kansen. Er is geen beleidsmaker die een positief geluid laat horen over hoe we ons met z’n allen de crisis uit kunnen werken. Het lijkt wel of we geregeerd worden door zuinige, visieloze boekhouders. Ik zie nergens een visionair die een stip aan de horizon zet en zegt ‘daar gaan we naar toe’. Iemand die zegt dat je een crisis niet kunt oplossen of repareren, maar iemand die laat zien dat je jezelf en elkaar uit een crisis kunt werken.

Duurzame welvaart

De wereld verandert en dat zal ze altijd blijven doen. Echter, af en toe is die verandering heftiger en groter. Dan maakt de hele samenleving een ‘sprongetje’. Steeds meer mensen raken ervan overtuigd dat we nu midden in zo’n sprongetje, oftewel in een transitie zitten. We moeten op zoek naar nieuwe waardesystemen, waarin we op een duurzame manier welvaart kunnen bewerkstellingen. De consument evolueert hierbinnen in rap tempo. Hierdoor vraagt deze transitie om grote aanpassingen binnen de retail. Als u niet mee verandert, dan raakt u de verbinding met uw klant kwijt.

Dialoog met klanten

Dat is lekker, maar waar gaat het dan naar toe hoor ik u zeggen. Nou, niet naar waar we vandaan komen. De tijd van consumeren in de meest brede zin van het woord is voorbij. Mensen willen (of moeten) bewust en verantwoord leven en doen dat met producten en diensten die bij die visie passen. Men gaat minder hechten aan bezit en gaat opschuiven van consumeren naar participeren. Hoe u daar het beste op in kunt spelen? Door de dialoog met uw klanten aan te gaan en aan de slag te gaan met uzelf en met uw team. En begin met de waarom-vraag. Waarom doe ik dit? Waarom werkt mijn personeel bij me en waarom komen klanten bij mij een fiets kopen? Durf los te laten zodat er iets vernieuwends kan ontstaan, u zult verrast worden.

Reageer op dit artikel