blog

Glimmende voorwielen of een enorme markt?

Retailing

Met de lente in aantocht trappelt de tweewielerbranche van ongeduld: de winkeldeur is open en de fietsen staan buiten op de stoep, netjes op een rij. Mooi hé die glimmende voorwielen!

Glimmende voorwielen of een enorme markt?
ANP, Jerry Lampen

Helaas was 2012 niet zo glansrijk en ook de vooruitzichten voor 2013 zijn belabberd. Hoeveel honderd tweewielerbedrijven moeten dit jaar stoppen? Wie? Kan de e-bike ons redden, Pon, Struijk of de Accell groep?

Wat wil je?

Maar voordat we ons overgeven aan de wanhoop of de economische crisis, kunnen we het nog wel één keer aan de consument vragen: wat wil je? Dan hoor je dat sommigen willen ‘trappen’ maar de meesten willen gewoon van A naar B, vooral in de stad. Dat geldt trouwens ook voor de autogebruiker. Ruim 50% van het autogebruik is in de stad. Dat is niet omdat mensen niets anders willen… iets anders dan in de file staan en zoeken naar een parkeerplek. Dat is omdat de tweewielerbranche geen goed alternatief biedt of in ieder geval niet overtuigend. Onbegrijpelijk. Hoe perfect sluit ‘de tweewieler’ aan bij de behoefte van mensen om zich snel en gemakkelijk door de stad te verplaatsen? Wat willen we nog meer? Een enorme markt voor stedelijk vervoer, juist nu de steden de auto er uitpesten.

Support

Meer support vanuit de overheid is trouwens niet te verwachten. Men is nog druk bezig met het parkeerbeleid en met het neerzetten van laadpalen voor e-cars (welke?). De fietssnelwegen zijn prima maar er gaan niet meer mensen fietsen.

Nu of later

Op de recreatiefietser na, krijgt geen klant ooit een mooi rijtje glimmende voorwielen in de gang of schuur. In de winkels is het: ‘kijken maar niet kopen’. Men draait zich om en wacht op het vervoer wat aansluit bij zijn of haar behoefte. Nu of later.

Pieter Dekker
Trikke Europe
www.trikke-europe.com

Reageer op dit artikel